Eurlings verwijst autoplan Amsterdam naar prullenbak

Het is twijfelachtig geworden of de Amsterdamse plannen om oude auto's in de stad te verbieden wel doorgaan.

Verkeersminister Eurlings uitte gisteren in de Tweede Kamer scherpe kritiek op de Amsterdamse ‘milieuzone’. Hij betwijfelt of het verbod voor auto’s ouder dan 1992 standhoudt als automobilisten dat juridisch aanvechten. ”De rechter zal zeggen: ‘waarom is deze auto viezer dan die? Een klein oud autootje is misschien wel schoner dan een slurpende SUV’.” Ook wil Eurlings geen ‘lappendeken’ van milieuregels, waardoor automobilisten (zoals in Duitsland) in elke stad een ander vignet achter de voorruit moeten hebben. De minister wenst een vorm van ‘regie’ achter de milieuzones. Eurlings zei wel te begrijpen dat Amsterdam de luchtkwaliteit wil opvijzelen. Hij vreest echter voor het draagvlak als de stad al te driest te werk gaat. Ook liet hij merken dat het plan hem verbaasd had. De Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema houdt vol dat het juridisch wel mogelijk is de milieuzone op eigen houtje in te voeren. Minister Cramer van Milieu beaamt dat, maar ook zij dringt aan op één lijn voor alle gemeenten. VVD en CDA zijn tevreden met de uitspraken van Eurlings, GroenLinks niet. (bron: Het Parool)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eurlings verwijst autoplan Amsterdam naar prullenbak - Automobielmanagement.nl

Eurlings verwijst autoplan Amsterdam naar prullenbak

Het is twijfelachtig geworden of de Amsterdamse plannen om oude auto's in de stad te verbieden wel doorgaan.

Verkeersminister Eurlings uitte gisteren in de Tweede Kamer scherpe kritiek op de Amsterdamse ‘milieuzone’. Hij betwijfelt of het verbod voor auto’s ouder dan 1992 standhoudt als automobilisten dat juridisch aanvechten. ”De rechter zal zeggen: ‘waarom is deze auto viezer dan die? Een klein oud autootje is misschien wel schoner dan een slurpende SUV’.” Ook wil Eurlings geen ‘lappendeken’ van milieuregels, waardoor automobilisten (zoals in Duitsland) in elke stad een ander vignet achter de voorruit moeten hebben. De minister wenst een vorm van ‘regie’ achter de milieuzones. Eurlings zei wel te begrijpen dat Amsterdam de luchtkwaliteit wil opvijzelen. Hij vreest echter voor het draagvlak als de stad al te driest te werk gaat. Ook liet hij merken dat het plan hem verbaasd had. De Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema houdt vol dat het juridisch wel mogelijk is de milieuzone op eigen houtje in te voeren. Minister Cramer van Milieu beaamt dat, maar ook zij dringt aan op één lijn voor alle gemeenten. VVD en CDA zijn tevreden met de uitspraken van Eurlings, GroenLinks niet. (bron: Het Parool)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding