130 gram, that's it: EU eens over CO2-emissie

De milieuministers van de Europese Unie zijn het eens geworden over de normen om CO2-emissies van personenauto's terug te dringen. In 2012 mag de uitstoot gemiddeld niet meer dan 130 gram per kilometer zijn.

De afspraak zal worden vastgelegd in een verordening, waarin eisen worden gesteld aan autofabrikanten. Het toepassen van zuinige motortechnologie moet leiden tot maximaal gemiddeld 130 gram per kilometer. Een extra tien gram verlaging per kilometer moet komen van aanvullende maatregelen als zuiniger airco’s, lagere rolweerstand en het gebruik van biobrandstoffen. Er komt een systeem van gedifferentieerde normen. De norm verschilt per autofabrikant, maar fabrikanten van grotere auto’s moeten een grotere procentuele CO2- reductie-inspanning leveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

130 gram, that's it: EU eens over CO2-emissie - Automobielmanagement.nl

130 gram, that's it: EU eens over CO2-emissie

De milieuministers van de Europese Unie zijn het eens geworden over de normen om CO2-emissies van personenauto's terug te dringen. In 2012 mag de uitstoot gemiddeld niet meer dan 130 gram per kilometer zijn.

De afspraak zal worden vastgelegd in een verordening, waarin eisen worden gesteld aan autofabrikanten. Het toepassen van zuinige motortechnologie moet leiden tot maximaal gemiddeld 130 gram per kilometer. Een extra tien gram verlaging per kilometer moet komen van aanvullende maatregelen als zuiniger airco’s, lagere rolweerstand en het gebruik van biobrandstoffen. Er komt een systeem van gedifferentieerde normen. De norm verschilt per autofabrikant, maar fabrikanten van grotere auto’s moeten een grotere procentuele CO2- reductie-inspanning leveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding