Californië in rep en roer om schone auto

Amerikaanse beroemdheden mengen zich in de strijd om de toekomst van schone auto's in Californië.

Oud-minister van buitenlandse zaken George Shultz lobbyt bij gouverneur Arnold Schwarzenegger ten faveure van de elektrische auto. Californië geldt als de meest vooruitstrevende Amerikaanse staat op milieugebied. Met een economie die in z’n eentje goed is voor de zevende plaats in de wereld staat Californië te boek als ’s werelds grootste laboratorium voor groene experimenten. Zo ook met de Zero Emission Vehicle-wetgeving, die sinds 2004 van kracht is. Het idee hierachter is met dwingende eisen een markt voor schone auto’s uit de grond te stampen, aldus businessmagazine Z24 (zusje van FD). De zes grootste autofabrikanten in Californië – General Motors, Toyota, Ford, Chrysler, Honda en Nissan – moeten volgens de ZEV- regelgeving tussen 2012 en 2014 bij elkaar 25 duizend auto’s op de markt brengen die geen koolfstofdioxide uitstoten. Tussen 2015 en 2017 zouden dat er nog eens vijftigduizend moeten zijn. In theorie mogen dit zowel elektrische auto’s zijn als wagens die op waterstof rijden. Maar gelet op de technologische mogelijkheden betekent dit op korte termijn vooral een stimulans voor de elektrische auto. Autofabrikanten klaagden de afgelopen jaren steen en been dat Californië de lat te hoog legt. Op korte termijn zou het ondoenlijke zijn kostendekkend zulke grote aantallen auto’s op de markt te brengen. De autolobby staat op het punt een klinkend succes te boeken. Donderdagmiddag stemt de Air Resources Board van Californië over de ZEV-wetgeving. Naar verwachting worden de productiequota voor schone auto’s fors versoepeld, tot groot ongenoegen van tal van lobbygroepen. Zo heeft Plug In America, een organisatie die zich inspant voor de elektrische auto, voormalig minister van buitenlandse zaken George Shultz ingezet om te voorkomen dat de elektrische auto om zeep wordt geholpen. Shultz vindt dat gouverneur Arnold Schwarzenegger moet ingrijpen om versoepeling van de ZEV-wetgeving te torpederen, vooral omdat dit de ontwikkeling van de elektrische auto zou schaden. Volgens de Union of Concerned Scientists betekent versoepeling van productiequota voor schone auto’s dat Californië nooit in staat zal zijn de eigen doelen voor de reductie broeikasgassen te halen. De staat mikt op een vermindering van de uitstoot van CO2 met tachtig procent. De wetenschappers menen dat er daarvoor minstens 379 duizend emissievrije auto’s op de weg moeten zijn in 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Californië in rep en roer om schone auto - Automobielmanagement.nl

Californië in rep en roer om schone auto

Amerikaanse beroemdheden mengen zich in de strijd om de toekomst van schone auto's in Californië.

Oud-minister van buitenlandse zaken George Shultz lobbyt bij gouverneur Arnold Schwarzenegger ten faveure van de elektrische auto. Californië geldt als de meest vooruitstrevende Amerikaanse staat op milieugebied. Met een economie die in z’n eentje goed is voor de zevende plaats in de wereld staat Californië te boek als ’s werelds grootste laboratorium voor groene experimenten. Zo ook met de Zero Emission Vehicle-wetgeving, die sinds 2004 van kracht is. Het idee hierachter is met dwingende eisen een markt voor schone auto’s uit de grond te stampen, aldus businessmagazine Z24 (zusje van FD). De zes grootste autofabrikanten in Californië – General Motors, Toyota, Ford, Chrysler, Honda en Nissan – moeten volgens de ZEV- regelgeving tussen 2012 en 2014 bij elkaar 25 duizend auto’s op de markt brengen die geen koolfstofdioxide uitstoten. Tussen 2015 en 2017 zouden dat er nog eens vijftigduizend moeten zijn. In theorie mogen dit zowel elektrische auto’s zijn als wagens die op waterstof rijden. Maar gelet op de technologische mogelijkheden betekent dit op korte termijn vooral een stimulans voor de elektrische auto. Autofabrikanten klaagden de afgelopen jaren steen en been dat Californië de lat te hoog legt. Op korte termijn zou het ondoenlijke zijn kostendekkend zulke grote aantallen auto’s op de markt te brengen. De autolobby staat op het punt een klinkend succes te boeken. Donderdagmiddag stemt de Air Resources Board van Californië over de ZEV-wetgeving. Naar verwachting worden de productiequota voor schone auto’s fors versoepeld, tot groot ongenoegen van tal van lobbygroepen. Zo heeft Plug In America, een organisatie die zich inspant voor de elektrische auto, voormalig minister van buitenlandse zaken George Shultz ingezet om te voorkomen dat de elektrische auto om zeep wordt geholpen. Shultz vindt dat gouverneur Arnold Schwarzenegger moet ingrijpen om versoepeling van de ZEV-wetgeving te torpederen, vooral omdat dit de ontwikkeling van de elektrische auto zou schaden. Volgens de Union of Concerned Scientists betekent versoepeling van productiequota voor schone auto’s dat Californië nooit in staat zal zijn de eigen doelen voor de reductie broeikasgassen te halen. De staat mikt op een vermindering van de uitstoot van CO2 met tachtig procent. De wetenschappers menen dat er daarvoor minstens 379 duizend emissievrije auto’s op de weg moeten zijn in 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding