De elektrische raambediening van auto’s is in de meeste gevallen na het te water raken niet meer betrouwbaar. Dat blijkt uit het conceptrapport ‘Raambediening en Deurvergrendeling’ dat minister Camiel Eurlings vrijdag 2 mei aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Samen met de branche en belangenverenigingen, die vrijwillig hebben deelgenomen, is onderzoek gedaan naar de invloed van water op de elektrische raambediening en deurvergrendeling van auto’s. In de test is van de top twintig van automerken het best verkochte model geselecteerd. Uit het onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen elektrische ramenbedieningen na het te water raken niet meer betrouwbaar zijn. En dat terwijl zijramen de meest geschikte ontsnappingsweg zijn. Elektrische deurbedieningen blijken betrouwbaarder, maar via de deuren kun je minder goed ontsnappen. Deze week ontvangt de branche het rapport. Eurlings geeft de branche acht weken de tijd om een reactie te geven. Deze zomer verschijnt het definitieve rapport. Eurlings vond de resultaten echter dusdanig dat hij het van belang vond om er nu al over te communiceren en actie te ondernemen. Voor de korte termijn staat een campagne op het programma om het publiek voor te lichten over hoe te ontsnappen uit een auto te water. In deze campagne wordt vooral het belang van een veiligheidshamer in de auto benadrukt. Aan de hand van de reactie van de industrie bepaalt Eurlings of de actie van die kant afdoende is. Zo niet, dan gaat hij zelf onderzoeken of de voertuigeisen aan te passen zijn. Doel hierbij is dat de raambediening en deurvergrendeling lang genoeg blijven functioneren zodat inzittenden zichzelf uit een auto te water kunnen bevrijden. De rapporten zijn te downloaden op: www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/