Rijdende Rechter vindt dat Bovag Garantie wel degelijk zin heeft

De van televisie bekende Rijdende Rechter heeft dinsdagavond 11 november AutoValk uit Nijverdal in het gelijk gesteld. Het Bovag-autobedrijf hoeft geen vergoeding te betalen aan een consument die bij het bedrijf een occasion had aangeschaft en daarbij bewust afzag van Bovag Garantie. De consument had een vergoeding geëist omdat de auto na verloop van tijd kuren ging vertonen.

AutoValk verkocht medio 2007 een Mégane Scenic 1.5 dci met bijna anderhalve ton op de teller. De koper zag af van de Bovag Garantie en een afleverbeurt en kreeg daarvoor in ruil een korting van duizend euro op de aanschafprijs. Volgens de koper was Bovag Garantie zinloos omdat het risico al wordt afgedekt door de conformiteitsregel in de wet, die stelt dat een aangeschaft product moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

 

Vier maanden na aankoop haperden drie van de vier brandstofverstuivers. Auto Valk weigerde het defect voor niets te repareren, want er gold immers geen Bovag Garantie. Wel bood het bedrijf de consument uit coulance aan om, na betaling van duizend euro, de garantie met terugwerkende kracht te laten ingaan. De consument maakte van dat aanbod geen gebruik, maar liet de auto bij een ander autobedrijf repareren. Vervolgens wendde deze consument zich tot de Rijdende Rechter om (een deel van) de gemaakte kosten vergoed te krijgen.

 

Rijdende Rechter Frank Visser raadpleegde een deskundige en oordeelde dat het niet ongewoon is dat brandstofverstuivers na 140 duizend kilometer de geest geven. Het beroep van de consument op het wettelijk vastgelegde conformiteitsprincipe was dan ook niet terecht, aldus meester Visser. Voorts stelde hij vast dat de consument ruim zevenduizend kilometer met de auto had afgelegd voordat de verstuivers het begaven. Daarmee zou zijn aangetoond dat het defect aan de Scenic nog niet aanwezig was bij aankoop, zoals de wet vereist.

 

 ‘Indien de consument Bovag Garantie had gekregen (en betaald), dan had de zaak geheel anders gelegen omdat Auto Valk het geconstateerde euvel dan wél kosteloos had moeten verhelpen. In zoverre kan dus niet worden volgehouden dat een dergelijke garantie bij – gebruikte – auto’s zinloos is. Integendeel, die garantie is nu juist bedoeld om na aflevering optredende defecten te verhelpen die op zichzelf niet worden gedekt door de zogenoemde conformiteitsregel van artikel 7.17 van het Burgerlijk Wetboek’, aldus meester Visser in zijn uitspraak.

 

Bovag is content met de uitspraak. Bovag scherpt de spelregels rond de garantie sowieso verder aan per 1 januari.

 

 

 

Rijdende Rechter vindt dat Bovag Garantie wel degelijk zin heeft - Automobielmanagement.nl

Rijdende Rechter vindt dat Bovag Garantie wel degelijk zin heeft

De van televisie bekende Rijdende Rechter heeft dinsdagavond 11 november AutoValk uit Nijverdal in het gelijk gesteld. Het Bovag-autobedrijf hoeft geen vergoeding te betalen aan een consument die bij het bedrijf een occasion had aangeschaft en daarbij bewust afzag van Bovag Garantie. De consument had een vergoeding geëist omdat de auto na verloop van tijd kuren ging vertonen.

AutoValk verkocht medio 2007 een Mégane Scenic 1.5 dci met bijna anderhalve ton op de teller. De koper zag af van de Bovag Garantie en een afleverbeurt en kreeg daarvoor in ruil een korting van duizend euro op de aanschafprijs. Volgens de koper was Bovag Garantie zinloos omdat het risico al wordt afgedekt door de conformiteitsregel in de wet, die stelt dat een aangeschaft product moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

 

Vier maanden na aankoop haperden drie van de vier brandstofverstuivers. Auto Valk weigerde het defect voor niets te repareren, want er gold immers geen Bovag Garantie. Wel bood het bedrijf de consument uit coulance aan om, na betaling van duizend euro, de garantie met terugwerkende kracht te laten ingaan. De consument maakte van dat aanbod geen gebruik, maar liet de auto bij een ander autobedrijf repareren. Vervolgens wendde deze consument zich tot de Rijdende Rechter om (een deel van) de gemaakte kosten vergoed te krijgen.

 

Rijdende Rechter Frank Visser raadpleegde een deskundige en oordeelde dat het niet ongewoon is dat brandstofverstuivers na 140 duizend kilometer de geest geven. Het beroep van de consument op het wettelijk vastgelegde conformiteitsprincipe was dan ook niet terecht, aldus meester Visser. Voorts stelde hij vast dat de consument ruim zevenduizend kilometer met de auto had afgelegd voordat de verstuivers het begaven. Daarmee zou zijn aangetoond dat het defect aan de Scenic nog niet aanwezig was bij aankoop, zoals de wet vereist.

 

 ‘Indien de consument Bovag Garantie had gekregen (en betaald), dan had de zaak geheel anders gelegen omdat Auto Valk het geconstateerde euvel dan wél kosteloos had moeten verhelpen. In zoverre kan dus niet worden volgehouden dat een dergelijke garantie bij – gebruikte – auto’s zinloos is. Integendeel, die garantie is nu juist bedoeld om na aflevering optredende defecten te verhelpen die op zichzelf niet worden gedekt door de zogenoemde conformiteitsregel van artikel 7.17 van het Burgerlijk Wetboek’, aldus meester Visser in zijn uitspraak.

 

Bovag is content met de uitspraak. Bovag scherpt de spelregels rond de garantie sowieso verder aan per 1 januari.