De sloopregeling in Duitsland levert de consument 2500 euro op die voor de aanschaf van een jonger en schonere auto moet dienen. Directeur Bovag Koos Burgman wilde gisteren voor Radio 1 niet ingaan op het exacte bedrag waar beide partijen aan denken. "Maar het zal lager zijn dan de 2500 euro die in Duitsland wordt uitgekeerd."
Minister Cramer is op dit moment nog in gesprek met RAI Vereniging en Bovag over de details van de regeling in Nederland. Begin februari is er weer overleg met VROM over de uitvoerbaarheid en de condities van een dergelijke regeling. CDA, PvdA en VVD lijken voorstander van een dergelijke stimuleringsregeling om nieuwe, schonere auto’s te kopen.
Volgens de Duitse zusterorganisatie van RAI Vereniging, de VDA, lijkt de Duitse regeling nu al zijn vruchten af te werpen. De eerste signalen in Duitsland zijn positief, dealers melden dat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de regeling.
Stof tot nadenken.
Is er besef hoeveel energie het kost om een auto te produceren, lees energie en grondstoffen! Een feit is dat dit niet in verhouding staat tot de tien jaar die wordt genoemd om haar dan maar in de shredder te gooien. Auto’s vanaf 2000 zijn van een dermate goede kwaliteit dat ze zeker 20 jaar mee kunnen gaan, goed voor de aftermarket. Natuurlijk stoten ze wat meer schadelijke dampen uit maar we hebben het hier over de kleinere auto’s waar gemiddeld 5 á 10.000 km. mee wordt gereden. Dan is het idee om de prijs van € 2.500,- nog te verlagen. Zeker is dat er alleen eigenaren op af komen met een heel kleine auto (die minder milieubelastend zijn….). Neem b.v. een Audi A4 uit 1999, die doe je niet weg voor minder dan € 2.500,-.
Als het dan toch wordt doorgezet kan het een idee zijn om deze auto’s in ieder geval te exporteren zijn een ver land. Daar zijn zeker weten blij mee en hebben ze van milieu ook nog nooit gehoord.