Hij heeft de website www.bijtellingoldtimer.nl opgericht. Daarop komen veel steunbetuigingen binnen. En hij zoekt publiciteit op de radio en in de kranten, zoals vandaag in Het Financieele Dagblad.
Behalve direct gedupeerde ondernemers worden door de afnemende vraag ook verkopers van jongere oldtimers (youngtimers) en garagebedrijven getroffen door de maatregel.

De aanleiding voor zijn offensief is de wijziging van de fiscale bijtelling voor oudere auto’s. Tot dusver geldt een regeling waarin de bijtelling van het privé-gebruik van een zakelijke auto van 15 jaar of ouder is gebaseerd op de economische waarde van die auto. Is de auto jonger dan 15 jaar, dan geldt de cataloguswaarde als uitgangspunt. In een wetsvoorstel van Tweede Kamerlid Ernst Cramer (ChristenUnie), medeondertekend door Paul Tang van de PvdA, wordt deze grens verschoven naar 25 jaar. De geraamde extra opbrengst van 21 miljoen euro is bedoeld voor verbetering van het milieu zoals een sloopregeling voor oudere auto’s.
Van Embden gaat die maatregel pakweg zevenhonderd euro netto per maand meer kosten. Hij had vorig jaar een vijftien jaar oude BMW gekocht waarvan de cataloguswaarde circa 77 duizend euro was en de dagwaarde ongeveer vijftienhonderd euro. Na overleg met de Rijksdienst voor het Wegverkeer en het CBS rekende Van Embden uit dat ongeveer elfduizend directeuren-grootaandeelhouders in hetzelfde schuitje zitten. Daarnaast is er waarschijnlijk nog een grotere groep zelfstandigen zonder personeel die gedupeerd wordt. ‘Die hebben in hun businessplan rekening gehouden met de kosten van een auto die ouder is dan vijftien jaar en zien zich vanaf volgend jaar geconfronteerd met een kostenexplosie.’
Behalve deze groep direct gedupeerde ondernemers, worden door de afnemende vraag ook verkopers van jongere oldtimers, ofwel ‘youngtimers’, en garagebedrijven getroffen door de maatregel. De lastenverzwaring van het amendement schat Van Embden overigens op minimaal het dubbele van de officiële raming. De steunbetuigingen stromen binnen op de website en niet alleen van medegedupeerden. Ook werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland steunen het initiatief. Uit de reacties blijkt dat ondernemers drie alternatieven overwegen. Dat zijn verkoop van hun youngtimer en koop van een oldtimer die ouder dan 25 jaar is, de zakelijke auto overzetten op privé en zakelijke kilometers declareren, of de youngtimer alleen gebruiken voor zakelijk verkeer en een goedkope tweede privéauto aanschaffen.
Ernst Cramer van de ChristenUnie benadrukt dat verjonging van het wagenpark in combinatie met een nog uit te werken sloopregeling het motief is. ‘Er zijn signalen dat het gaat om ondernemers die op een oudere auto kicken en de fiscale mogelijkheden uitbuiten. Het zijn ook vaak niet de schoonste auto’s, die oude diesels.’ Van Embden spreekt dat tegen. ‘Over het algemeen zijn deze youngtimers helemaal geen auto’s die flink vervuilen. Het betreft vrijwel alleen auto’s die op benzine of gas rijden, allemaal voorzien van een katalysator en prima onderhouden door een garagebedrijf. ‘