Minister Camiel Eurlings (verkeer) vindt het niet langer verantwoord om dan al te beginnen met een rekeningrijden voor vrachtwagens. In een brief aan de Tweede Kamer schreef hij gisteravond (6 april) dat de komst van een kilometerheffing zeer complex is en veel risico’s kent. Voor een zorgvuldige invoering wil Eurlings alle risico’s in de planning meenemen.

Doordat de voorbereidingen voor de heffing steeds verder vorderen, wordt duidelijk dat versnelde invoering van het systeem voor vrachtwagens in 2011 onwaarschijnlijk is. ‘Voor mij zullen zorgvuldigheid en beheersing van zowel kosten als technische problemen altijd voorop staan en de urgentie is voor mij onveranderd’, stelt Eurlings. De minister gaf eerder al aan dat de kans dat 2011 gehaald zou worden, klein zou zijn. Het was de bedoeling dan met vrachtwagens te beginnen, waarna vanaf 2012 geleidelijk personenauto’s zouden volgen.

In een voortgangsrapportage stelt de bewindsman dat de voorbereidingen verder goed lopen. De laatste hand wordt gelegd aan een wet op de kilometerprijs en de aanbesteding is begonnen. Ook wordt een grote praktijktest voor zestigduizend auto’s voorbereid. Eurlings stelt als doel om in 2011 de wetgeving afgerond te hebben en de techniek getest te hebben.

GroenLinks is verbijsterd over de aankondiging van Eurlings. Volgens Tweede Kamerlid Kees Vendrik is het uitstel een ‘klap in het gezicht’ van de klimaat- en duurzaamheidsplannen van minister Jacqueline Cramer (milieu). ‘Dit is slecht nieuws voor het klimaat en voor de coalitiepartijen PvdA en ChristenUnie, die was beloofd dat er onomkeerbare stappen zouden worden gezet met een heffing voor vrachtwagens in 2011.’ Vervoerdersorganisaties TLN, EVO en KNV reageren instemmend op de latere invoering van kilometerbeprijzing. De organisaties steunen het principe van betalen per kilometer maar vanwege het grote belang voor de mobiliteit in Nederland, kan het systeem beter in één keer goed worden ingevoerd, zo stellen de vervoerders.