De Duitse regering in Berlijn wil dat de slooppremie-uitbetaling van 2,5 duizend euro per auto doorgaat tot een totaalbedrag van vijf miljard is uitgekeerd. Daarmee kan de regering de aankoop van twee miljoen nieuwe auto’s stimuleren. Maar aan het einde van dit jaar moet het over zijn en vijf miljard is het absolute maximum, zo meldt Automobilwoche.

Tot dusver zijn 1,2 miljoen aanvragen ingediend wat de staat drie miljard euro aan premie heeft gekost. In eerste istantie was maar anderhalf miljard euro gepland maar uiteindelijk wordt het dus meer als drie keer zoveel. De slooppremie is een zeer succesvol instrument gebleken om de conjunctuur aan te jagen. Een belangrijk deel van het geld, namelijk de negentien procent btw, stroomt weer terug in de kassen van de diverse overheden.

Duitsers die een oude auto laten slopen (van minstens negen jaar oud die minstens een jaar in hun bezit is) krijgen een premie van 2,5 duizend euro om een nieuwe auto of een auto tot één jaar oud te kopen. Maar de regeling staat ter discussie. Tegenstanders vinden het een vorm van staatssteun aan de autoindustrie en bovendien zou het milieueffect ontbreken. Daarom moet de uitbetaling van de premie direct gestaakt worden, vindt de bond voor bescherming van milieu en natuur (BUND) in Duitsland. De bond vind het een fout dat de premie niet is gekoppeld aan milieucriteria en die fout is niet meer te herstellen, aldus de voorzitter Hubert Weiger. Er is in Duitsland duidelijk een voorkeur gebleken voor kleinere, zuinigere, importauto’s bij mensen die profiteren van de slooppremie. Toch zou de premie ook de Duitse premiummerken hebben geholpen want Daimler, BMW, Audi en Porsche, die met drastische afzetdalingen geconfronteerd werden, hebben in ieder geval een verbetering van de situatie gemeld.