De Akense RWTH wil samen met NedCar in Born onder meer elektro-auto’s gaan ontwikkelen en beproeven. De eerste gesprekken daarover tussen beide partijen zijn al gevoerd. De RWTH lonkt naar NedCar als proeflab omdat de fabriek door de recessie ruimte en personeel over heeft. Dat meldt het Limburgs Dagblad/De Limburger afgelopen weekend.

Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) is enthousiast over het plan en probeert daarvoor steun te krijgen bij Mitsubishi, de eigenaar van de Limburgse autofabriek. Ook de gemeente Sittard-Geleen, de provincie Limburg en vakbond FNV Bondgenoten juichen een eventuele samenwerking tussen NedCar en de RWTH toe.

De RWTH is een van de meest vooraanstaande universiteiten van Duitsland en een bolwerk van kennis op terreinen zoals machinebouw en elektro- en motortechniek. Veel autobouwers zijn klant bij een van de dertien instituten, die onder de vlag van de RWTH onderzoek doen naar mobiliteit en verkeersafwikkeling.

 

Kleine series

De drijvende kracht achter de eventuele Akens-Limburgse samenwerking is professor Helmut Breuer uit Aken. Hij pleit al jaren voor meer toenadering tussen de Duitse en Nederlandse grensregio om op die manier beter gebruik te maken van elkaars potenties.

 

Volgens Breuer kunnen NedCar en de RWTH elkaar prima aanvullen. "Bij de RWTH wordt aan de auto van de toekomst gesleuteld, terwijl NedCar beschikt over personeel dat gewend is om flexibel in kleine series auto’s te bouwen. Daar komt bij dat de NedCar-mensen nu door de kredietcrisis toch zonder werk zitten en ook op de langere termijn behoefte hebben aan meer werk."

 

Bestuurder Henk van Rees van vakbond FNV Bondgenoten benadrukt dat de gesprekken nog erg pril zijn. Hij tempert daarom al te hoge verwachtingen."Ik zou willen dat het al zover was." Maar hij verheelt niet dat het aanschuiven van de RWTH in Born van groot strategisch belang kan zijn voor de Limburgse fabriek. Dat Mitsubishi met de iMev inmiddels al een eigen elektro-auto heeft, hoeft volgens hem geen probleem te zijn. "Dat hoeft elkaar niet te bijten. Het is voor NedCar juist goed om op twee paarden te kunnen wedden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding