Terwijl de verkoop van gebruikte auto’s de eerste tekenen van herstel vertoont, blijft volgens de jongste forecast van bureau Aumacon de verkoop van nieuwe auto’s de komende tijd nog zwaar onder druk staan. Voor 2009 wordt thans een marktvolume van vierhonderdduizend nieuwe auto’s verwacht, twintig procent minder dan in 2008. Daarmee zou 2009 tot de drie slechtste autojaren van de afgelopen veertig jaar gaan behoren; in 1993 reikte de verkoopteller niet verder dan ruim 391 duizend nieuwe auto’s, in 1981 was het met 389 duizend stuks zelfs nog iets minder. De huidige situatie wordt echter niet alleen veroorzaakt door het geringe vertrouwen onder consumenten en ondernemers maar wordt tegelijkertijd negatief beïnvloed door de versnelde saneringsgolf onder de merkdealers. De afgelopen weken waren berichten over dealerfaillissementen schering en inslag en het eind lijkt nog niet in zicht. Door de sluiting van dealerbedrijven zullen autokopers hun voorgenomen beslissingen nogal eens uitstellen; directeur Clem Dickmann van Aumacon hierover: "Uiteindelijk zal van uitstel vaak geen afstel komen, maar op korte termijn betekent dit toch een gevoelige klap voor het marktvolume. Door de goede kwaliteit van de moderne auto is een vervangbesluit immers eenvoudig op te schorten." Al met al wordt na de scherpe verkoopval van het eerste kwartaal (-23,6%) met name in de tweede helft van het jaar een degressieve daling van het marktniveau verwacht, eindigend in een eindniveau van vierhonderdduizend stuks.    

Ook de samenstelling van de nieuwverkoop ondergaat een belangrijke wijziging. De gemiddelde autokoper neigt naar een kleinere auto. Het resulteert erin dat het zogenaamde A-segment in 2009 nauwelijks zal dalen in populariteit, terwijl de verkoop van grote mpv’s en suv’s grofweg zal halveren. Daarnaast zullen met name dieselauto’s weer wat meer uit de gratie raken. Hybride-modellen zijn daarentegen aan een sterke opmars bezig. Onder invloed van het snel stijgende aanbod en het scala van fiscale extra’s zal dit jaar één op de twintig nieuwe auto’s van een verbrandingsmotor plus elektro-aandrijving voorzien zijn. De (bruto)auto-omzet van de gemiddelde dealervestiging zal dit jaar door deze mixverschuiving met ruim een kwart dalen.

Sloopregeling gering effect

De autosector had lange tijd haar hoop gevestigd op een aantrekkelijke sloopregeling. Vooral in Duitsland vaart de autosector hier zeer wel bij. Van de regeling die nu als uitgangspunt voor Nederland dient mag echter nauwelijks een verkoopimpuls verwacht worden. Dickmann: "Uitgaande van honderdduizend onder deze regeling te subsidiërende auto’s gaan wij uit van vijf- tot twintigduizend nieuwverkopen, uitgesmeerd over een lange periode en inclusief bestelauto’s wel te verstaan. Daarbij is er al rekening mee gehouden dat diverse importeurs met speciale acties gaan inspelen op deze sloopregeling." Verder verwacht Aumacon vooral een extra prijsdruk op occasions in de lagere segmenten. Dickmann: "Los van milieueffecten zou het nettovoordeel voor de consument zou wel eens erg gering kunnen zijn."    

Zie voor een onderverdeling van de Aumacon Prognose Autoverkopen 2009 naar brandstofsoort, afnemersegment en modelsegment op http://www.aumacon.nl/.