De ANWB wil hiermee het aantal vakantiegangers verminderen dat voortijdig strandt met pech  onderweg. ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom deed vanmorgen voor de autobranche de aftrap voor de campagne op de AutoVakRAI 2009 in Amsterdam.

De campagne gaat officieel op 7 mei van start. De ANWB werkt in deze unieke campagne nauw samen met BOVAG en de bij haar aangesloten bedrijven.  Verwacht wordt dat circa 3000 BOVAG-bedrijven zich bij het initiatief aansluiten.

 

Aanleiding

Er zijn tot nu toe 25 procent minder vliegreizen dan vorig jaar, zo blijkt uit onderzoek. De ANWB verwacht dat veel vakantiegangers dit jaar kiezen voor een vakantiebestemming in Europa. Het ligt voor de hand dat velen daarbij zelf achter het stuur in het eigen vervoermiddel op weg gaan. De ANWB weet uit eigen ervaring dat een aanzienlijk deel van de pechgevallen in de zomer voorkomen kan worden.

Een zomerpech Top 5 luidt als volgt:

1. Electronische storingen/accu, 2. Banden, 3. Defect aan remmen, 4. Koelingsproblemen, 5. Motor verliest vermogen

Vakantiegangers worden opgeroepen om via www.anwb.nl/vakantiecheck een VakantieCheck formulier te downloaden. Dit kan op kentekenniveau zodat altijd de juiste VakantieCheck getoond wordt. Met het formulier gaat de vakantieganger naar een deelnemend BOVAG bedrijf. Deze voert de uitgebreide VakantieCheck uit. Indien de auto direct wordt goedgekeurd en/of eventuele reparatie-adviespunten zijn uitgevoerd, ontvangt de berijder het VakantieCheck  Vignet. Mede-weggebruikers kunnen zien dat het voertuig uitgebreid is geïnspecteerd en dat deze vervolgens akkoord is bevonden. Het vignet geeft bovendien toegang tot de speciale foto-actie met bijbehorend prijzenpakket.