In 1984 besloot voormalig Vorstin Juliana, inmiddels weer Prinses, dat ze graag vervoerd wenste te worden in een een ruime vierdeurs cabriolet van Mercedes-Benz. Aangezien het merk een dergelijk model niet in het programma had, maar wel graag aan de wens van de Prinses wilde voldoen, nam het contact op met het moederbedrijf in Stuttgart. Uiteindelijk leidde dat contact ertoe dat de firma Caruna in Zwitserland werd ingeschakeld om een Mercedes-Benz 380 SEL om te bouwen tot een in alle opzichten vorstelijke cabriolet.

De bouw van de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna nam precies tien maanden in beslag. De nieuwe auto van Prinses Juliana was toen en nu zowel met gesloten dak als ‘top down’ een uitermate elegante verschijning. Het dak is elektrisch bedienbaar – openen of sluiten neemt slechts 25 seconden in beslag. Een ander opvallend detail, zeker voor een auto uit deze periode, is het feit dat de zijruiten volledig in de carrosserie kunnen wegzakken. Het interieur valt niet alleen op door een overweldigende mate van luxe en comfort, maar ook door grote aandacht voor detail. De Mercedes-Benz 380 SEL Caruna beschikt bijvoorbeeld over fraaie lederen bekleding, voetsteunen en verlichte make-up-spiegeltjes voor de passagiers achterin. Sierlijsten die zijn uitgevoerd in gestreept Zebranohout, versterken het gevoel van authentieke luxe nog eens extra. Ook op het gebied van veiligheid en rijcomfort is de 380 SEL Caruna van het hoogste niveau. Zo is de auto onder meer voorzien van hydropneumatische vering, airconditioning, stoelverwarming voor én achter, ABS en een airbag. Het vorstelijke karakter van de auto komt tot ook uiting in twee waarlijk Koninklijke kenmerken. De Mercedes-Benz 380 SEL Caruna van Prinses Juliana is uitgevoerd in de kleur Surfblauw (kleurcode 900). Ook andere Mercedes-Benz-modellen voor het Koninklijk Huis waren uitgevoerd in deze kleur. Daarnaast is de auto voorzien van twee vlaggenstandaards met zilveren kronen.