Magna voelt daar evenwel niets voor: zij mag nu gaan puinruimen bij Opel en het merk uit de rode cijfers zien te krijgen, waarna General Motors vrolijk de vruchten kan gaan plukken. Ook de Duitse overheid, die Opel een noodkrediet heeft verschaft, ziet de Amerikanen liever niet terugkeren als eigenaar. Het gaat feitelijk om 65 procent van de aandelen, want General Motors zal sowieso een belang van 35 procent in Opel houden. De rest is grotendeels (55 procent) bestemd voor Magna plus de Russische Sberbank terwijl de werknemers en eventueel de dealers van Opel de resterende tien procent krijgen.

Analisten verwachten evenwel niet dat de onderhandelingen tussen General Motors en Magna op dit onderdeel stuk zullen lopen. Theoretisch zou ook het Chinese BAIC nog een bod kunnen doen, maar de gesprekken met de Canadees-Oostenrijkse toeleverancier bevinden zich inmiddels in een ver gevorderd stadium. Fiat lijkt definitief afgehaakt te hebben. Het ‘conflict’ tussen General Motors en Magna kan opgelost worden door de Amerikanen geen terugkooprecht van Opel te geven, maar wel een soortgelijke afspraak te maken voor een bepaalde Europese fabriek. Daar zou General Motors, wanneer zij weer op krachten is, bijvoorbeeld de Chevrolet Volt kunnen gaan bouwen. (Uit: Autointernationaal)