Wethouder Vos bezorgde zondag 27 september de eerste producten van het Food Center Amsterdam naar de V&D, met een auto van 020stadsdistributie. Dat is een samenwerking tussen transporteur L.A.J. Duncker en Peeters Vervoerscentrale.

Beide partijen willen een einde maken aan de voortgaande discussie over schonere en stillere manieren van stedelijke distributie in Amsterdam. Ze hebben de eerste van drie elektrisch aangedreven vrachtauto’s in gebruik genomen.
Eerder dit jaar viel het doek voor de vrachttrams van CityCargo. Ook deze trams moesten bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in de Amsterdamse binnenstad. Initiatiefnemer Peter Hendriks had in 2007 toestemming van wethouder Vos gekregen om tien jaar lang winkels in de Amsterdamse binnenstad te bevoorraden.
De financiering van het project kwam niet rond. Amsterdam wilde niet ‘risicodragend in het project participeren’. Eind vorig jaar ging de start-up failliet. Een doorstart kwam niet van de grond.
Afgelopen week maakte de gemeente Amsterdam bekend dat oude auto’s vijftig procent meer parkeerkosten moeten betalen dan ‘schone’ of normale auto’s. De VVD in de hoofdstad is faliekant tegen. Maar zes andere grote steden experimenteren ook met hogere parkeertarieven voor oude auto’s.
"Dat betekent dat wanneer je een benzineauto hebt van voor 1990, of een diesel zonder roetfilter, je in het centrum het astronomisch uurtarief van 7,50 euro zou moeten betalen en in de omliggende buurten zes euro per uur", stelt VVD-raadslid Robert Flos in De Telegraaf. Absurd en asociaal vindt hij het plan. "Wie een ‘schone’ auto rijdt, zoals een hybride, elektrische auto, of op waterstof krijgt vijftig procent korting ten opzichte van het normale tarief of kan zelfs gratis parkeren."
Het experiment moet in 2011 van start gaan. Door de kentekens in te toetsen bij de parkeerautomaat en die te koppelen aan de database voor de Rijksdienst voor het Wegverkeer kan gecontroleerd worden welk type auto parkeert. ‘Gewone’ auto’s zouden de nu geldende tarieven moeten betalen van maximaal vijf euro per uur in het centrum. "Onlangs bleek dat Amsterdam op Londen na de duurste parkeerstad van de wereld is. Als deze plannen doorgaan is Amsterdam definitief topstad in de wereld, maar dan op het gebied van parkeertarieven. Dat is een volstrekt absurd en asociaal plan", aldus het VVD-raadslid. 

Differentiatie van parkeertarieven naar milieukenmerken heet het plan officieel en het maakt deel uit van het pakket maatregelen om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren.
Omdat de gemeente geen middelen heeft de parkeertarieven op basis van milieuvoorwaarden aan te passen, gaat minister Cramer (Milieu) de wet aanpassen om de gemeente die mogelijkheid te geven. Behalve Amsterdam gaan nog zes andere grote steden experimenteren met parkeertarieven naar rato van ouderdom van het wagenpark. De VVD gaat binnenkort een motie indienen waarbij oude auto’s niet meer betalen maar schone auto’s wel worden beloond. (bron: FD.nl, De Telegraaf, AT5 en Parool)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding