Het onderzoek is gehouden in samenspraak met Charlie Aptroot, Tweede Kamerlid namens de VVD en columnist voor de website. "Opvallend" vinden de initiatiefnemers dat een ruime meerderheid van de mkb’ers niet weet welke invloed de heffing zal hebben op de verkeersdrukte. Slechts negentien procent verwacht een afname van de files, terwijl 23 procent juist een toename verwacht. Bijna zestig procent vermoedt dat de autokosten hoger gaan uitvallen.

Meer dan 26 procent heeft weinig vertrouwen in de privacybescherming van de kastjes die in alle auto’s komen; ruim 44 procent heeft zeer weinig vertrouwen dat de privacy niet lijdt onder de verzamelde gegevens.

Ongeacht de vrees voor alle gevolgen verwacht driekwart van de ondernemers dat zij de auto blijven gebruiken na de kilometerheffing. Op de vraag welk alternatief men kiest als de auto toch geen optie is, houdt 45 procent vol de auto te blijven gebruiken. Op enige afstand volgen ‘langer thuiswerken’ en dan pas ‘openbaar vervoer’. Ondernemers zien veel liever dat de overheid helemaal geen 3,8 miljard investeert in autokastjes. Ruim negentig procent wil dat geld beschikbaar stellen voor beter openbaar vervoer en infrastructuur. Als de overheid dan toch variabel wil belasten, kiest een op drie ondernemers voor meer accijns op benzine. 22 Procent ziet ruimte voor tolwegen. Een op acht respondenten wil helemaal geen variabele belasting. Dat is nog altijd meer dan de tien procent die de kilometerheffing als ideale oplossing ziet.

Meer berichtgeving over de kilometerheffing vindt u HIER

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding