Met de daling van het percentage voorstanders groeit het percentage tegenstanders van de kilometerheffing: 42 procent nu, tegen 32,9 procent in 2008. Mannen vinden de kilometerheffing over het algemeen een eerlijke(re) manier van belastingverrekening. Vrouwen daarentegen geven aan dit juist oneerlijk te vinden, omdat automobilisten die voor hun werk de spits in moeten dan juist meer moeten betalen.

Als de respondenten op dit moment zouden mogen kiezen gaat er een lichte voorkeur (45,4%) uit voor de huidige vorm wegenbelasting ten opzichte van kilometerheffing (40%). Mannen en 55-plussers hebben vaker de voorkeur voor wegenbelasting in zijn huidige vorm.

Een meerderheid (51,9%) is niet blij met een kastje in de auto om de heffing te registreren. Met name 18 t/m 44 jarigen en vrouwen bekruipt het gevoel dat hun privacy wordt aangetast. Ook heeft men zijn bedenkingen over de kwaliteit van het kastje (fraudegevoelig, accuraatheid etc.). Mannen hebben vaker dan vrouwen geen problemen met het kastje in de auto. Ook de gedachte dat buitenlandse automobilisten buiten schot zouden blijven wekt weerstand op. Een meerderheid (63,9%) vindt dat dit in rekening moet worden gebracht. De helft (50,1%) vindt dat buitenlandse gasten een sticker of vignet dienen te kopen.

 

Het onderzoek is representatief, zegt organisator Eileen, omdat het is gebaseerd op de uitspraken van 586 Nederlandse automobilisten. Eileen laat elk jaar een onderzoek doen door het bureau de Vos & Jansen om te peilen wat er in en om de auto leeft. Onderdeel van het onderzoek is ook de ergernissen-toptien. "Op de plaatsen 1 tot en met 3 staan respectievelijk bumperkleven, agressief rijgedrag en alcohol/drugs in het verkeer. Nieuw in de toptien is dit jaar de bekeuring van de kleine snelheidsovertreding", aldus directeur Schotanus van Eileen.