ANWB-leden eens met betalen naar gebruik

68 procent van de ondervraagde ANWB-leden onderschrijft het principe van betalen naar gebruik van de auto in plaats van naar bezit. Daarmee is er draagvlak voor het uitgangspunt van de kilometerheffing.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde resultaten van de peiling van de bond onder zijn leden. De afgelopen maanden vroeg de ANWB de achterban wat zij vindt van de Wet kilometerprijs. Meer dan 400 duizend leden deden mee aan de peiling.

Het wetsvoorstel gaat een onzekere toekomst tegemoet door de val van het kabinet en de komende verkiezingen. Bijna 68 procent van de stemmers bij Automobiel Management denkt bijvoorbeeld dat de wet helemaal niet meer wordt ingevoerd. Ondanks de politieke onzekerheid vindt de ANWB de resultaten zeer waardevol. Behalve draagvlak voor de heffing bestaat die ook voor betalen naar milieukenmerken en de besteding van de opbrengsten van een nieuw betaalsysteem aan mobiliteit. Dat de automobilist niet méér gaat betalen bij een systeemwijziging krijgt eveneens brede steun.

Kritiek hebben de ANWB-leden echter ook, met name op de uitwerking. Zo ervaren ze het spitstarief als onrechtvaardig en niet-effectief, omdat automobilisten vaak geen alternatief hebben dan de spits (vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer). Verder vindt de achterban het registratiesysteem te ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is men er niet van overtuigd dat de privacy afdoende is beschermd. Wat ook steekt, is de langdurige onzekerheid in de overgangsfase naar een nieuw systeem over de autokosten en stijgende  motorrijtuigenbelasting.

De resultaten van de peiling zijn te lezen op www.anwb.nl/kilometerprijs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ANWB-leden eens met betalen naar gebruik - Automobielmanagement.nl

ANWB-leden eens met betalen naar gebruik

68 procent van de ondervraagde ANWB-leden onderschrijft het principe van betalen naar gebruik van de auto in plaats van naar bezit. Daarmee is er draagvlak voor het uitgangspunt van de kilometerheffing.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde resultaten van de peiling van de bond onder zijn leden. De afgelopen maanden vroeg de ANWB de achterban wat zij vindt van de Wet kilometerprijs. Meer dan 400 duizend leden deden mee aan de peiling.

Het wetsvoorstel gaat een onzekere toekomst tegemoet door de val van het kabinet en de komende verkiezingen. Bijna 68 procent van de stemmers bij Automobiel Management denkt bijvoorbeeld dat de wet helemaal niet meer wordt ingevoerd. Ondanks de politieke onzekerheid vindt de ANWB de resultaten zeer waardevol. Behalve draagvlak voor de heffing bestaat die ook voor betalen naar milieukenmerken en de besteding van de opbrengsten van een nieuw betaalsysteem aan mobiliteit. Dat de automobilist niet méér gaat betalen bij een systeemwijziging krijgt eveneens brede steun.

Kritiek hebben de ANWB-leden echter ook, met name op de uitwerking. Zo ervaren ze het spitstarief als onrechtvaardig en niet-effectief, omdat automobilisten vaak geen alternatief hebben dan de spits (vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer). Verder vindt de achterban het registratiesysteem te ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is men er niet van overtuigd dat de privacy afdoende is beschermd. Wat ook steekt, is de langdurige onzekerheid in de overgangsfase naar een nieuw systeem over de autokosten en stijgende  motorrijtuigenbelasting.

De resultaten van de peiling zijn te lezen op www.anwb.nl/kilometerprijs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding