Tijdens zijn reis naar China vorige week was hij in de autofabriek van BYD in Shenzen. Hij maakte er een proefritje in een volledig elektrische auto. Een gezinsauto voor vijf personen. ‘Erg veel trekkracht’, prijst De Jager. ‘Rijdt zo’n driehonderd kilometer op een acculading. Een standard charge kost maar twee uur en een quick charge is sneller. Ik heb de fiscale voordelen van milieuvriendelijke auto’s in Nederland uiteengezet. Er is hier wellicht interesse om deze elektrische auto’s naar Nederland te exporteren. Men vindt de stimulering in Nederland van zuinige auto’s erg interessant." In zijn ‘De 100 van De Jager’ noemt hij zijn ‘lagere belasting op milieuvriendelijke auto’s’ als een van de zes maatregelen waar hij het meest trots op is.

‘In de drie jaar dat ik staatssecretaris was, heb ik meer dan honderd maatregelen genomen om het systeem eenvoudiger, groener en aantrekkelijker voor ondernemers te maken.’
Op plaats zes staat dus: ‘Vergroening van de belastingen: lagere belasting op milieuvriendelijke auto’s’. Met als verklaring eronder: ‘Iedereen mag van mij in een slurper rijden, maar ik vind het rechtvaardig dat je dan meer belasting betaalt dan je buurman die kiest voor een milieuvriendelijkere auto. Door het verlagen van de bijtelling op zuinige en zeer zuinige auto’s van de zaak is het leasewagenpark in Nederland in de afgelopen jaren sterk vergroend. Op zeer zuinige auto’s heb ik de aanschafbelasting én de motorrijtuigenbelasting afgeschaft waardoor deze ook als je ze zelf koopt een stuk aantrekkelijker in aanschaf zijn dan slurpers.’