Sinds de pers zich in 2008 massaal stortte op ECE’s omgebouwde Lotus, zijn er slechts enkele tientallen groene auto’s verkocht. ECE, waarin onder anderen oud-premier Lubbers deelneemt, zet nu alles op alles om dit jaar met een veel goedkopere auto op de markt te komen. De prijs moet met twee derde omlaag om klanten binnen te halen. Als het dan nog niet lukt, heeft het weinig zin meer om door te gaan, zegt ECE-directeur Hjalmar Engel (47) tegen Het Financieele Dagblad. "Dan is er geen toekomst voor ons businessmodel."

Het afgelopen anderhalf jaar heeft het ECE in Lochem eigenlijk alleen qua publiciteit meegezeten. Vooral de introductie van enkele elektrische sportwagens op het circuit van Assen was een pr-succes. Later werd dat dunnetjes overgedaan door prominente afnemers als Ruud Lubbers, en groene goeroe Ruud Koornstra. Maar grote afnemers met ambitieuze duurzame plannen lieten het afweten. Essent, in Assen een belangrijke promotor van ECE, sprak destijds over een mogelijke afname van tweehonderd Volkswagens Golf. De Golfjes werden door ECE van een elektrische motor voorzien maar het zijn er niet meer dan 49 geworden. De kredietcrisis gooide roet in het eten. Niet alleen Essent werd voorzichtiger want 95 mille euro voor een volledig elektrisch aangedreven auto bleek te duur.

ECE wil nu elektro-auto’s aanbieden van dertigduizend euro door elektrische motoren in te bouwen in gebruikte auto’s. Een bedrijf dat zijn wagenpark wil vergroenen hoeft dan niet langer meer nieuwe auto’s aan te schaffen om ze vervolgens bij ECE te laten ombouwen. In plaats daarvan biedt zo’n onderneming alleen auto’s aan die volledig zijn afgeschreven. Engel: "Zo begin je met een basisprijs van nul euro." Eén bedrijf is al bijna over de streep. "Dat wil de komende vier jaar drie- tot vijfhonderd auto’s afnemen, mits we een bepaalde prijs halen."