SP: ‘Spitsheffing lost files niet op’

“We moeten de files niet breder maken door meer asfalt en de mensen niet de auto uitpesten met een filebelasting, maar we moeten zorgen voor goede alternatieven zoals betaalbaar openbaar vervoer.”

Dit zei SP-leider Emile Roemer donderdag tijdens het eerste lijsttrekkersdebat van de verkiezingscampagne, georganiseerd door de ANWB.

Volgens Roemer lossen de plannen om een spitsheffing in te voeren voor auto’s de files niet op. "Vooral niet als ik dan in de krant lees dat de NS ook overweegt om treinkaartjes tijdens de spits duurder te maken." Volgens de SP-leider is er niets mis met betalen voor het gebruik van de auto. "Maar dan niet met de kilometerheffing van minister Eurlings, een systeem dat de belastingbetaler miljarden euro’s gaat kosten."

Roemer gaf daarnaast aan dat investeren in Openbaar Vervoer en de fiets erg belangrijk is. "Bijvoorbeeld in steden. Ik zou graag zien dat we voorkomen dat de steden worden overspoeld met auto’s. Maar ook hiervoor geldt: eerst zorgen voor voldoende alternatieven, zoals transferia rondom de grote steden waar mensen hun auto kunnen parkeren en gratis met het Openbaar Vervoer naar het centrum kunnen."

Roemer noemt het verkeersbeleid rond vinexwijken een grote blunder. Eerst bouwen we de zaak vol, en pas op het moment dat de bewoners hun tweede auto hebben aangeschaft wordt er pas nagedacht over hoe we bewoners met het openbaar vervoer kunnen wegwerken. Dat is de grootste mobiliteitsblunder van de afgelopen 30 jaar."

Het CDA kwam in hetzelfde debat met een heel eenvoudige manier van kilometerheffing voor automobilisten: de gereden kilometers per jaar afrekenen. CDA-leider Balkenende wilde niet vooruitlopen op het bedrag dat automobilisten per kilometer kwijt zijn. Wel benadrukte de CDA-leider dat de opbrengst zal worden gebruikt voor investeringen in de infrastructuur.
De ANWB voelt ook wel voor de vlakke heffing, omdat die het grootste effect zou hebben op de files, automobilisten niet ‘worden bespioneerd’ via kastjes en de kosten meevallen.
Balkenende opperde ook het verhogen van de accijnzen om het gebruik van de auto terug te dringen, maar daar kleven volgens hem grote nadelen aan, bijvoorbeeld voor pomphouders in de grensstreek. Tolpoorten in de strijd tegen de files ziet het CDA niet zitten. "No way. Dat gaan we niet doen", stelde Balkenende. Hij nam ook opnieuw afstand van de kilometerheffing die onder leiding van minister Eurlings door het huidige (demissionaire) kabinet is uitgedokterd.

bron: SP.nl en De Telegraaf

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

SP: ‘Spitsheffing lost files niet op’ - Automobielmanagement.nl

SP: ‘Spitsheffing lost files niet op’

“We moeten de files niet breder maken door meer asfalt en de mensen niet de auto uitpesten met een filebelasting, maar we moeten zorgen voor goede alternatieven zoals betaalbaar openbaar vervoer.”

Dit zei SP-leider Emile Roemer donderdag tijdens het eerste lijsttrekkersdebat van de verkiezingscampagne, georganiseerd door de ANWB.

Volgens Roemer lossen de plannen om een spitsheffing in te voeren voor auto’s de files niet op. "Vooral niet als ik dan in de krant lees dat de NS ook overweegt om treinkaartjes tijdens de spits duurder te maken." Volgens de SP-leider is er niets mis met betalen voor het gebruik van de auto. "Maar dan niet met de kilometerheffing van minister Eurlings, een systeem dat de belastingbetaler miljarden euro’s gaat kosten."

Roemer gaf daarnaast aan dat investeren in Openbaar Vervoer en de fiets erg belangrijk is. "Bijvoorbeeld in steden. Ik zou graag zien dat we voorkomen dat de steden worden overspoeld met auto’s. Maar ook hiervoor geldt: eerst zorgen voor voldoende alternatieven, zoals transferia rondom de grote steden waar mensen hun auto kunnen parkeren en gratis met het Openbaar Vervoer naar het centrum kunnen."

Roemer noemt het verkeersbeleid rond vinexwijken een grote blunder. Eerst bouwen we de zaak vol, en pas op het moment dat de bewoners hun tweede auto hebben aangeschaft wordt er pas nagedacht over hoe we bewoners met het openbaar vervoer kunnen wegwerken. Dat is de grootste mobiliteitsblunder van de afgelopen 30 jaar."

Het CDA kwam in hetzelfde debat met een heel eenvoudige manier van kilometerheffing voor automobilisten: de gereden kilometers per jaar afrekenen. CDA-leider Balkenende wilde niet vooruitlopen op het bedrag dat automobilisten per kilometer kwijt zijn. Wel benadrukte de CDA-leider dat de opbrengst zal worden gebruikt voor investeringen in de infrastructuur.
De ANWB voelt ook wel voor de vlakke heffing, omdat die het grootste effect zou hebben op de files, automobilisten niet ‘worden bespioneerd’ via kastjes en de kosten meevallen.
Balkenende opperde ook het verhogen van de accijnzen om het gebruik van de auto terug te dringen, maar daar kleven volgens hem grote nadelen aan, bijvoorbeeld voor pomphouders in de grensstreek. Tolpoorten in de strijd tegen de files ziet het CDA niet zitten. "No way. Dat gaan we niet doen", stelde Balkenende. Hij nam ook opnieuw afstand van de kilometerheffing die onder leiding van minister Eurlings door het huidige (demissionaire) kabinet is uitgedokterd.

bron: SP.nl en De Telegraaf

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding