Op Tweede Kerstdag 2009 veroorzaakte een 25-jarige Schiedammer in Rotterdam een ernstig verkeersongeluk, waarbij vier mensen om het leven kwamen. De man bleek 147 km per uur te hebben gereden op een plek waar de maximumsnelheid 30 is. De Schiedammer had de pech dat zijn Dodge was uitgerust met een computergeheugen waarin de laatste vijf seconden voor de crash nauwkeurig waren vastgelegd. Hoe snel hij reed, hoe hard hij remde, alles stond erin. De politie stopte een stekker in het autogeheugen, bekeek de codes op een computerscherm en zette de Schiedammer achter tralies. Dat meldde NRC Handelsblad.

Het Rotterdamse politiekorps is het enige korps in Europa dat tot dit soort onderzoek in staat is. Drie verkeersongevallenanalisten volgden cursussen in Amerika en kregen de bevoegdheid de apparatuur te gebruiken. In zo’n autogeheugen is in feite alles opgeslagen. Hoe hard je reed, of je remde, hoe hard je remde, welke wielen draaiden en hoe snel, hoeveel je aan je stuur draaide, hoeveel gas je gaf, of je richtingaanwijzer knipperde. Of je veiligheidsriem vastzat, hoeveel mensen er in de auto zaten. Of de cruise control aanstond. Een print van een uitgelezen autogeheugen beslaat 23 pagina’s met codes, getallen en grafieken.

Die print is een onvoorzien gevolg van de uitvinding van de airbag, die voorzien is van een geheugen. Dat geheugen, de event datarecorder genoemd, is de afgelopen jaren uitgebreid. Het slaat gegevens op over de vier of vijf seconden die voorafgaan aan een botsing, waarbij steeds meer gegevens beschikbaar zijn dankzij de voortschrijdende computerisering van de auto: met abs, traction control en esp.

De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mag sinds 2000 de geheugens van Amerikaanse auto’s uitlezen. Die speciale uitleesunits (crash data retrieval) zijn nu dus al in gebruik bij de Rotterdamse politie. Het kastje is geschikt voor alle Amerikaanse auto’s, en in toenemende mate ook voor andere merken. In 2013 worden de edr’s in Amerika voor nieuwe auto’s verplicht en alle merken die naar de VS exporteren moeten meedoen. Ook de Europese Unie wil edr’s in auto’s verplichten. De Europese Commissie wil edr’s die dertig seconden voor en vijftien seconden na een botsing vastleggen.