De redenen voor de aanvragen zijn ook niet gewijzigd, maar intussen is gebleken dat het proces langer en ingewikkelder is dan verwacht. Om snel voortgang te boeken, is besloten om de financiering intern te regelen. Dit kan omdat de financiële situatie van GM inmiddels is verbeterd.

Nick Reilly, president van GM Europe en voorzitter van de raad van betuur van Opel/Vauxhall zei tegen de Duitse media: "Wij waarderen de steun van sommige regeringen, met name van het Verenigd Koninkrijk en Spanje." Beide landen waren bereid elk een bedrag van 330 miljoen aan bankleningen te garanderen.  Het ging om een van de Europese landen gevraagd bedrag van in totaal circa 1.8 miljard.

Reilly: "De beslissing van de Duitse regering afgelopen week was teleurstellend en betekent dat een toezegging van garanties nog maanden op zich zou laten wachten."

Hij legde er de nadruk op dat de financiële behoeften onveranderd zijn, maar dat ze verstrikt waren geraakt in de papieren procedure en valse verwachtingen hadden gekregen over de verkrijgbaarheid voor met name GM en Opel

Twee weken geleden sloot Opel/Vauxhall overeenkomsten met de Europese werknemersvertegenwoordigers voor de herstructurering van het bedrijf,  besparingen op arbeidskosten en produktinvesteringen. Deze overeenkomsten zijn niet gebonden aan overheidsgaranties.

Opel/Vauxhall wil zich volledig kunnen concentreren op de uitvoering van haar groeiplan, met name het investeringsplan van elf miljard euro voor toekomstige producten, zoals aangekondigd in februari.