De Belastingdienst zet vaak een streep door dit soort aangiftes en gaat niet akkoord met het voorgestelde bedrag aan belasting motorrijtuigen en motorrijwielen (bpm). Tot woede van de importeurs. "De belastingbeambten geven je soms het gevoel dat je de boel wilt oplichten", zegt de Brabantse auto-importeur Roel Beer in De Telegraaf.

Volgens beëdigd taxateur Frank Bolsenbroek uit Heumen zijn er drie manieren om een buitenlandse auto aan te geven. Via een zogenoemde afschrijvingstabel, een koerslijst en een taxatierapport. "Die eerste twee gaan uit van een auto in gemiddelde staat. Maar een deel van de auto’s is er slechter aan toe. Die kampen met een kapotte motor of schade. Dat rechtvaardigt een lagere importwaarde en bpm."

Importeurs kunnen een taxateur een nieuwe schatting van de waarde laten maken en met het taxatierapport naar het aangiftepunt gaan. Desnoods met een auto die is omgetoverd tot ‘krentenbol’, zodat de schade zichtbaar is. Een deel voelt zich tegengewerkt door de Belastingdienst. "Er vinden kafkaëske toestanden plaats", zegt een particulier die graag anoniem blijft. "De fiscus heeft een groot machtsmiddel in handen. Als die de aangifte niet accepteert, dan krijg je ook geen kentekenbewijs. Dat is mij gebeurd en het is tegen de wet. De Belastingdienst moet een aangifte altijd accepteren en het kenteken afgeven. Pas achteraf kan er via een naheffingsaanslag een correctie worden opgelegd." Uit een enquête van IVA-student Mark Rosijn bij onder meer drie aangiftepunten in Zuidoost-Nederland, blijken meer importeurs negatief over de behandeling door de Belastingdienst ten opzichte van de RDW.

Daarnaast maken rechters gehakt van de handel en wandel van belastinginspecteurs. In juli bestempelde het gerechtshof in Arnhem het eigenhandig verhogen van de importwaarde op de bpm-aangifte door een inspecteur nog als een onrechtmatige daad. "Wat veel importeurs steekt, is dat zij zich ongelijk behandeld voelen als ze een aangifte indienen met taxatierapport", stelt jurist Sacha Bothof van Euro Auto Logic, een zusterbedrijf van Bolsenbroek. Het proces wordt op allerlei manieren gefrustreerd. Deze situatie is onwerkbaar voor handelaren en particulieren."

De Belastingdienst geeft aan dat er in het verleden is gebleken dat er regelmatig aftrekposten op een taxatierapport stonden die niet door de beugel konden. Een woordvoerster: "Daarom is de werkwijze aangepast. Zo kunnen wij de aangifte sneller afhandelen." De fiscus mag volgens de zegsvrouw wachten met het afgeven van een kenteken, nadat de naheffingsaanslag is betaald. "Anders zou iemand met een veel te lage aangifte toch direct een kenteken kunnen krijgen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding