Ruzie om taxatie importauto’s loopt hoog op

Autohandelaren en particulieren liggen op ramkoers met de fiscus over de aangifte van geïmporteerde auto’s. Zij voelen zich gediscrimineerd door belastingambtenaren als ze een buitenlandse auto aangeven met taxatierapport.

De Belastingdienst zet vaak een streep door dit soort aangiftes en gaat niet akkoord met het voorgestelde bedrag aan belasting motorrijtuigen en motorrijwielen (bpm). Tot woede van de importeurs. "De belastingbeambten geven je soms het gevoel dat je de boel wilt oplichten", zegt de Brabantse auto-importeur Roel Beer in De Telegraaf.

Volgens beëdigd taxateur Frank Bolsenbroek uit Heumen zijn er drie manieren om een buitenlandse auto aan te geven. Via een zogenoemde afschrijvingstabel, een koerslijst en een taxatierapport. "Die eerste twee gaan uit van een auto in gemiddelde staat. Maar een deel van de auto’s is er slechter aan toe. Die kampen met een kapotte motor of schade. Dat rechtvaardigt een lagere importwaarde en bpm."

Importeurs kunnen een taxateur een nieuwe schatting van de waarde laten maken en met het taxatierapport naar het aangiftepunt gaan. Desnoods met een auto die is omgetoverd tot ‘krentenbol’, zodat de schade zichtbaar is. Een deel voelt zich tegengewerkt door de Belastingdienst. "Er vinden kafkaëske toestanden plaats", zegt een particulier die graag anoniem blijft. "De fiscus heeft een groot machtsmiddel in handen. Als die de aangifte niet accepteert, dan krijg je ook geen kentekenbewijs. Dat is mij gebeurd en het is tegen de wet. De Belastingdienst moet een aangifte altijd accepteren en het kenteken afgeven. Pas achteraf kan er via een naheffingsaanslag een correctie worden opgelegd." Uit een enquête van IVA-student Mark Rosijn bij onder meer drie aangiftepunten in Zuidoost-Nederland, blijken meer importeurs negatief over de behandeling door de Belastingdienst ten opzichte van de RDW.

Daarnaast maken rechters gehakt van de handel en wandel van belastinginspecteurs. In juli bestempelde het gerechtshof in Arnhem het eigenhandig verhogen van de importwaarde op de bpm-aangifte door een inspecteur nog als een onrechtmatige daad. "Wat veel importeurs steekt, is dat zij zich ongelijk behandeld voelen als ze een aangifte indienen met taxatierapport", stelt jurist Sacha Bothof van Euro Auto Logic, een zusterbedrijf van Bolsenbroek. Het proces wordt op allerlei manieren gefrustreerd. Deze situatie is onwerkbaar voor handelaren en particulieren."

De Belastingdienst geeft aan dat er in het verleden is gebleken dat er regelmatig aftrekposten op een taxatierapport stonden die niet door de beugel konden. Een woordvoerster: "Daarom is de werkwijze aangepast. Zo kunnen wij de aangifte sneller afhandelen." De fiscus mag volgens de zegsvrouw wachten met het afgeven van een kenteken, nadat de naheffingsaanslag is betaald. "Anders zou iemand met een veel te lage aangifte toch direct een kenteken kunnen krijgen."

Reacties

Heren handelaren zeur niet zo, er wordt genoeg verdiend met het terug draaien van de km teller bij import.

Geplaatst door: jps op

De belastingdienst dient zich aan de regels te houden ,dus handelswaarde/inkoopwaarde zoals aangegevens,autotelexpro of x ray , als belastingdienst het er niet mee eens is met de aangifte een tegenbewijs.Dan kan op basis daarvan de belastingdienst of aangever bepalen of de aangifte correct is.

Geplaatst door: George Houthuyzen op

ondanks een aankoopfactuur,een betaalbewijs,audatex
schadealculatie, en een waardetaxatie, negeert de belastingdienst elke aangifte, en gaat een eigen? berkening maken, die nergens op gebaseerd is, ook weten ze hier weken/maanden voor uit te trekken.
heb nu 3 auto,s staan waar ik geen kant mee op kan.
ondanks correcte
aangifte.
de belastingdienst houdt zich totaal niet aan de regels!!
en weet diverse bedrijven totaal stil te leggen.

Geplaatst door: b.v.d.welk op

@jps: jammer van dit soort opmerkingen die a) niet bijdragen aan het onderwerp b) blijk geven van geen kennis over de branche en de huidige techniek en te beschikken.

Verder wordt het tijd dat de willekeur bij de belastingdienst een halt wordt toegeroepen en ook zij volgens een helder, inzichtelijk en meetbaar protocol gaan werken. Afkeuren van een officiële taxatie zou m.i. heel goed onderbouwd moeten worden door betrokken ambtenaren.

Geplaatst door: sv op

juist, sv,een aangifte afkeuren, is ok, maar wel onderbouwen, ik heb bij elke auto een originele factuur, en het vereiste betaalbewijs,
(bankafschrift)
dan nog, stelt de belastingdienst, dat ik 15000 euro meer voor de auto hebt betaalt, en gaat vervolgens vanuit die foute conclusie een eigen berekening maken, en
maakt er maar meteen een defintieve bpm aanslag van.
deze eerst betalen, en dan kan je in beroep.hier krijg je weer gelijk, en kun je de teveelbetaalde bpm terugvorderen, vervolgens kun je de nietsvermoedende klant, opbellen, om het kentekenbewijs
op te sturen naar rdw om het bpm bedrag te laten wijzigen op het kentekenbewijs,
inmiddels is de fahrzeugbrief ingeleverd bij rdw, en komt er geen nl kentekenbewijs, dus stilzetten die auto,s, en wachten tot het opgelost word.

en voor jpc:
niet zo veel televisie kijken!!!

Geplaatst door: bram van der welk op

JPS: hele oude auto’s kun je de teller terugdraaien maar moderne, vergeet het maar. Dus inderdaad die TV stemmingmakerij hier niet doorzetten aub.

Geplaatst door: DAW op

Het aardigste in dit artikel is nog wel de reactie van de fiscus! “zo kunnen we de aangifte sneller afwikkelen”. Hoever kun je van de praktijk staan of hoe keihard kun je LIEGEN? Het duurt/duurde gewoon 2 weken tot aan het betaalbericht. Maar ja: liegen en bedriegen voor je werkgever (de fiscus) leidt in de praktijk zelfs tot een extra beloning. Die worden momenteel weer uitgereikt aan fiscus medewerkers die “goed gepresteerd hebben”! Het is schreinend! Flink de bezem er door bij de fiscus. Het begin lijkt te zijn gemaakt… Inmiddels ontvang ik signalen dat ze de toestand zelf ook onhoudbaar achten. Er liggen nu al zoveel bezwaren dat ze daar nooit optijd doorheen komen. Ondanks dat het opstellen van een goed bezwaar nog langer duurt denk ik….

Geplaatst door: F. Bolsenbroek op
Ruzie om taxatie importauto’s loopt hoog op - Automobielmanagement.nl

Ruzie om taxatie importauto’s loopt hoog op

Autohandelaren en particulieren liggen op ramkoers met de fiscus over de aangifte van geïmporteerde auto’s. Zij voelen zich gediscrimineerd door belastingambtenaren als ze een buitenlandse auto aangeven met taxatierapport.

De Belastingdienst zet vaak een streep door dit soort aangiftes en gaat niet akkoord met het voorgestelde bedrag aan belasting motorrijtuigen en motorrijwielen (bpm). Tot woede van de importeurs. "De belastingbeambten geven je soms het gevoel dat je de boel wilt oplichten", zegt de Brabantse auto-importeur Roel Beer in De Telegraaf.

Volgens beëdigd taxateur Frank Bolsenbroek uit Heumen zijn er drie manieren om een buitenlandse auto aan te geven. Via een zogenoemde afschrijvingstabel, een koerslijst en een taxatierapport. "Die eerste twee gaan uit van een auto in gemiddelde staat. Maar een deel van de auto’s is er slechter aan toe. Die kampen met een kapotte motor of schade. Dat rechtvaardigt een lagere importwaarde en bpm."

Importeurs kunnen een taxateur een nieuwe schatting van de waarde laten maken en met het taxatierapport naar het aangiftepunt gaan. Desnoods met een auto die is omgetoverd tot ‘krentenbol’, zodat de schade zichtbaar is. Een deel voelt zich tegengewerkt door de Belastingdienst. "Er vinden kafkaëske toestanden plaats", zegt een particulier die graag anoniem blijft. "De fiscus heeft een groot machtsmiddel in handen. Als die de aangifte niet accepteert, dan krijg je ook geen kentekenbewijs. Dat is mij gebeurd en het is tegen de wet. De Belastingdienst moet een aangifte altijd accepteren en het kenteken afgeven. Pas achteraf kan er via een naheffingsaanslag een correctie worden opgelegd." Uit een enquête van IVA-student Mark Rosijn bij onder meer drie aangiftepunten in Zuidoost-Nederland, blijken meer importeurs negatief over de behandeling door de Belastingdienst ten opzichte van de RDW.

Daarnaast maken rechters gehakt van de handel en wandel van belastinginspecteurs. In juli bestempelde het gerechtshof in Arnhem het eigenhandig verhogen van de importwaarde op de bpm-aangifte door een inspecteur nog als een onrechtmatige daad. "Wat veel importeurs steekt, is dat zij zich ongelijk behandeld voelen als ze een aangifte indienen met taxatierapport", stelt jurist Sacha Bothof van Euro Auto Logic, een zusterbedrijf van Bolsenbroek. Het proces wordt op allerlei manieren gefrustreerd. Deze situatie is onwerkbaar voor handelaren en particulieren."

De Belastingdienst geeft aan dat er in het verleden is gebleken dat er regelmatig aftrekposten op een taxatierapport stonden die niet door de beugel konden. Een woordvoerster: "Daarom is de werkwijze aangepast. Zo kunnen wij de aangifte sneller afhandelen." De fiscus mag volgens de zegsvrouw wachten met het afgeven van een kenteken, nadat de naheffingsaanslag is betaald. "Anders zou iemand met een veel te lage aangifte toch direct een kenteken kunnen krijgen."

Reacties

Heren handelaren zeur niet zo, er wordt genoeg verdiend met het terug draaien van de km teller bij import.

Geplaatst door: jps op

De belastingdienst dient zich aan de regels te houden ,dus handelswaarde/inkoopwaarde zoals aangegevens,autotelexpro of x ray , als belastingdienst het er niet mee eens is met de aangifte een tegenbewijs.Dan kan op basis daarvan de belastingdienst of aangever bepalen of de aangifte correct is.

Geplaatst door: George Houthuyzen op

ondanks een aankoopfactuur,een betaalbewijs,audatex
schadealculatie, en een waardetaxatie, negeert de belastingdienst elke aangifte, en gaat een eigen? berkening maken, die nergens op gebaseerd is, ook weten ze hier weken/maanden voor uit te trekken.
heb nu 3 auto,s staan waar ik geen kant mee op kan.
ondanks correcte
aangifte.
de belastingdienst houdt zich totaal niet aan de regels!!
en weet diverse bedrijven totaal stil te leggen.

Geplaatst door: b.v.d.welk op

@jps: jammer van dit soort opmerkingen die a) niet bijdragen aan het onderwerp b) blijk geven van geen kennis over de branche en de huidige techniek en te beschikken.

Verder wordt het tijd dat de willekeur bij de belastingdienst een halt wordt toegeroepen en ook zij volgens een helder, inzichtelijk en meetbaar protocol gaan werken. Afkeuren van een officiële taxatie zou m.i. heel goed onderbouwd moeten worden door betrokken ambtenaren.

Geplaatst door: sv op

juist, sv,een aangifte afkeuren, is ok, maar wel onderbouwen, ik heb bij elke auto een originele factuur, en het vereiste betaalbewijs,
(bankafschrift)
dan nog, stelt de belastingdienst, dat ik 15000 euro meer voor de auto hebt betaalt, en gaat vervolgens vanuit die foute conclusie een eigen berekening maken, en
maakt er maar meteen een defintieve bpm aanslag van.
deze eerst betalen, en dan kan je in beroep.hier krijg je weer gelijk, en kun je de teveelbetaalde bpm terugvorderen, vervolgens kun je de nietsvermoedende klant, opbellen, om het kentekenbewijs
op te sturen naar rdw om het bpm bedrag te laten wijzigen op het kentekenbewijs,
inmiddels is de fahrzeugbrief ingeleverd bij rdw, en komt er geen nl kentekenbewijs, dus stilzetten die auto,s, en wachten tot het opgelost word.

en voor jpc:
niet zo veel televisie kijken!!!

Geplaatst door: bram van der welk op

JPS: hele oude auto’s kun je de teller terugdraaien maar moderne, vergeet het maar. Dus inderdaad die TV stemmingmakerij hier niet doorzetten aub.

Geplaatst door: DAW op

Het aardigste in dit artikel is nog wel de reactie van de fiscus! “zo kunnen we de aangifte sneller afwikkelen”. Hoever kun je van de praktijk staan of hoe keihard kun je LIEGEN? Het duurt/duurde gewoon 2 weken tot aan het betaalbericht. Maar ja: liegen en bedriegen voor je werkgever (de fiscus) leidt in de praktijk zelfs tot een extra beloning. Die worden momenteel weer uitgereikt aan fiscus medewerkers die “goed gepresteerd hebben”! Het is schreinend! Flink de bezem er door bij de fiscus. Het begin lijkt te zijn gemaakt… Inmiddels ontvang ik signalen dat ze de toestand zelf ook onhoudbaar achten. Er liggen nu al zoveel bezwaren dat ze daar nooit optijd doorheen komen. Ondanks dat het opstellen van een goed bezwaar nog langer duurt denk ik….

Geplaatst door: F. Bolsenbroek op