Dankzij de invoering van het Belgische CAR-PASS systeem werd de terugdraaipraktijk in België bijna volledig uitgeroeid, namelijk teruggebracht tot 0,2 procent van de transacties. Maar de publicatie van een nieuw rapport toont aan dat België de strijd nooit alleen zal kunnen winnen want door de open markt heeft het probleem Europese dimensies. De schade door kilometerfraude is aanzienlijk: het rapport evalueerde de jaarlijkse kosten in België en de vier buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en Luxemburg op een bedrag ergens tussen 1,4 en 2,8 miljard euro per jaar. Een Europese aanpak is nodig.

 

Eén van de bevindingen is dat kilometerfraude de markt in tweedehands auto’s ontwricht, waarbij vooral eerlijke handelaren en consumenten slachtoffer zijn. Buiten het feit dat het hier om pure fraude gaat, loopt de koper ook veiligheidsrisico’s als hij rijdt met een auto waarvan hij de juiste kilometerhistorie niet kent. Uit het rapport blijkt ook dat de fraude een barrière vormt voor een bloeiende Europese markt in occasions.

 

Het rapport wordt voorgesteld op de tweede dag van de conferentie CARS2010. De Belgische minister Van Quickenborne: "Om kilometerfraude definitief uit de wereld te helpen, is een Europees initiatief vereist. Andere landen moeten de kilometerstanden gaan registreren en een kilometercertificaat zou het voertuig moeten vergezellen bij export of moet toegankelijk zijn voor een buitenlandse koper. Ik zal dit punt ter sprake brengen bij mijn collega’s van de andere lidstaten."

 

CAR-PASS heeft goed gekeken naar het Nederlandse Nationale Autopas-systeem (NAP). "Maar NAP is niet verplicht en bovendien begint het pas te registreren na de eerste apk na drie jaar. De Belgen hebben ons systeem verbeterd en het heel efficiënt systeem gemaakt. Bij alle reparaties en onderhoud vanaf 150 euro moet een factuur worden gemaakt en moet altijd een kilometerstand worden vermeld en vervolgens gemeld. Dus als bij wijze van sprake een bout wordt verwisseld, wordt er al een kilometerstand doorgegeven. Bovendien is het zo dat als er een onregelmatigheid wordt geconstateerd, het koopcontract onmiddellijk van rechtswege kan worden ontbonden", als Michiel van Roon. Hij is directeur van CRM Used Car Management. Hij deed het onderzoek samen met zijn directeur voor CRM België en met Rob Henneveld, zelfstandig automotive consultant.    

 

 

 CAR-PASS study final report.