Dit is een apparaatje dat bij een ongeluk direct de 112-centrale belt en alle gegevens over de auto doorgeeft. De ANWB gaat hiervoor namens Nederland naar Brussel, waar over de Europese invoering van de eCall wordt gepraat. Twintig Europese landen hebben een convenant gesloten over het wettelijk verplicht stellen van het invoeren van de gadget in nieuwe auto’s. Alleen over de termijn waarop dit gaat gebeuren moet Europa nog een besluit nemen. Dit gebeurt vermoedelijk begin volgend jaar.

De planning is nu dat pas na 2015 alle nieuwe auto’s een eCall krijgen, maar Nederland wil eigenlijk dat dit twee jaar eerder gebeurd. Bovendien moeten belangrijke Europese landen als Frankrijk en Groot-Brittannië zich nog bij het convenant aansluiten. Volgens de ANWB kan de nieuwe maatregel binnen een jaar worden doorgevoerd. Eerder pleitte ook EU-commissaris Neelie Kroes al voor een versnelde verplichtstelling van de eCall op Europees niveau. "Het eerste halfuur is voor slachtoffers van verkeersongevallen doorslaggevend", zo stelt ANWB directeur Guido van Woerkom. "Een eCall in een auto betekent tijdwinst, snellere hulpverlening, minder mensen die aan hun verwondingen overlijden en minder vervolgletsel. Daar kun je alleen maar vóór zijn".

Zodra de airbag van een auto met een eCall uitklapt, wordt een bericht verstuurd naar de alarmcentrale met alle relevante informatie zoals de locatie van het voertuig, de rijrichting en het merk. De telefonist van 112 probeert meteen contact te maken met de bestuurder en er wordt hulpverlening in gang gezet. Uit Europees onderzoek is gebleken dat binnen Europa door het installeren van eCalls in nieuwe auto’s op termijn jaarlijks 2.500 minder verkeersdoden zouden vallen. Op dit moment overlijden jaarlijks in de EU ongeveer 39.000 mensen door een verkeersongeval. De kosten van het apparaat bedragen 100 euro. De nieuwe Europese wetgeving betreft vooralsnog alleen nieuwe auto’s. Maar het is de bedoeling dat ook oude auto’s de mogelijkheid krijgen gemakkelijk een eCall te laten installeren. Op dit moment heeft slechts 0,4 procent van alle Europese auto’s een eCall. Het gaat dan vooral om zeer dure modellen.