Eerst kenteken, dan pas nieuwe auto in Beijing

Inwoners van de Chinese hoofdstad Beijing moeten voortaan meedraaien in een loterij om een kenteken voor een nieuwe auto te bemachtigen.

Op die manier wil Beijing het aantal nieuwe auto’s beperken tot 240 duizend per jaar. Tegelijkertijd wordt het openbaar vervoer gestimuleerd, met een reeks nieuwe stations, tunnels en andere voorzieningen.

In het bijna voorbije 2010 kreeg de stad er meer dan zevenhonderdduizend auto’s bij. Alles bij elkaar rijden eind dit jaar meer dan 4,7 miljoen auto’s in Beijing. Het bestuur maakt zich al tijden zorgen over de toenemende luchtvervuiling en de voortdurende verstopping van het verkeer. In de zeventien miljoen inwoners tellende metropool komen er dagelijks circa tweeduizend nieuwe voertuigen bij.

Na een reeks discussies kwam het stadsbestuur net voor de Kerst met de loterijmaatregel. Het gevolg: wegblijvende autokopers. Werden op de dag van de aankondiging nog twintigduizend auto’s verkocht, op de normaal gesproken erg drukke tweede kerstdag lagen de meeste showrooms er verlaten bij. Bovendien zijn de koersen van grote autofabrikanten zoals Hyundai, BMW en Peugeot aan het dalen gegaan. nu duidelijk wordt dat ook op hun meest veelbelovende markt de bomen niet tot in de hemel groeien.

Eerst kenteken, dan pas nieuwe auto in Beijing - Automobielmanagement.nl

Eerst kenteken, dan pas nieuwe auto in Beijing

Inwoners van de Chinese hoofdstad Beijing moeten voortaan meedraaien in een loterij om een kenteken voor een nieuwe auto te bemachtigen.

Op die manier wil Beijing het aantal nieuwe auto’s beperken tot 240 duizend per jaar. Tegelijkertijd wordt het openbaar vervoer gestimuleerd, met een reeks nieuwe stations, tunnels en andere voorzieningen.

In het bijna voorbije 2010 kreeg de stad er meer dan zevenhonderdduizend auto’s bij. Alles bij elkaar rijden eind dit jaar meer dan 4,7 miljoen auto’s in Beijing. Het bestuur maakt zich al tijden zorgen over de toenemende luchtvervuiling en de voortdurende verstopping van het verkeer. In de zeventien miljoen inwoners tellende metropool komen er dagelijks circa tweeduizend nieuwe voertuigen bij.

Na een reeks discussies kwam het stadsbestuur net voor de Kerst met de loterijmaatregel. Het gevolg: wegblijvende autokopers. Werden op de dag van de aankondiging nog twintigduizend auto’s verkocht, op de normaal gesproken erg drukke tweede kerstdag lagen de meeste showrooms er verlaten bij. Bovendien zijn de koersen van grote autofabrikanten zoals Hyundai, BMW en Peugeot aan het dalen gegaan. nu duidelijk wordt dat ook op hun meest veelbelovende markt de bomen niet tot in de hemel groeien.