Het aanbrengen van de zaak gisteravond aan de rechtbank in Parijs zal een formeel justitieel onderzoek tot gevolg hebben, waar ook de Franse geheime dienst bij betrokken wordt. De zaak die door coo Patrick Pélata van Renault is bestempend als een ‘georganiseerd internationaal netwerk dat buitenlandse belangen dient’, heeft geleid tot een storm van reacties, met name ook omdat de verdenking viel op Chinese groepen.

De Franse regering en Renault hebben geprobeerd te voorkomen dat China de schuld krijgt om een diplomatieke rel met een steeds belangrijker wordende handelspartner en politieke partner te vermijden. Maar de geheime dienst heeft vorige week wel degelijk melding gemaakt van verdenkingen van banden die zouden bestaan met tenminste één Chinees bedrijf. De Franse Staat is met vijftien procent de grootste aandeelhouder van Renault en de minister van industrie, Eric Besson, was buitengewoon gepikeerd dat hij niet was geïnformeerd over de zaak. Gisteren zei hij: "Ik was nergens over geïnformeerd en dat maakte mij heel kwaad. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik zó kwaad ben geweest." Dat meldt The Financial Times vandaag.  

Renault heeft verklaard dat men het onderzoek wilde uitvoeren onder ‘zo kalm mogelijke omstandigheden’ en heeft daarom de relevante zaken exclusief bewaard voor de diensten die bij het onderzoek betrokken zijn. Het onderzoek door een privaat onderzoekbureau loopt al vier maanden. Het bureau is ingehuurd nadat Renault met een anonieme brief is getipt over het lekken van onformatie over het ev-programma van Renault. Vorige week zijn als gevolg van het onderzoek drie hooggeplaatste directeuren geschorst. Het betreft Michel Balthazard (lid van het zogenoemde management committee), zijn plaatsvervanger Bertrand Rochette en Matthieu Tenenbaum, het plaatsvervangend hoofd van het ev-programma. Alle drie de functionarissen ontkennen iets verkeerds gedaan te hebben. De advocaat van Balthazard heeft verklaard dat zijn client nog steeds niet weet wat nu de exacte aard van de beschuldigingen eigenlijk is. Renault zou bewijzen hebben van betalingen via een ingewikkelde reeks van banknummers in Shanghai, Malta, Zwitserland en Lichtenstein. Het justicieel onderzoek zal maanden duren. Daarna wordt besloten of er aanklachten worden ingediend.