Btw-verhoging op kunst treft ook oldtimers

Er is grote onrust ontstaan bij handelaren en particulieren die klassieke auto’s importeren van buiten de Europese Unie. De btw die zij moeten betalen, is sinds 1 januari gestegen van zes naar negentien procent.

De sector voelt zich overvallen en is een handtekeningenactie begonnen om de verhoging terug te draaien. "Dit verdient geen schoonheidsprijs", zegt Marc van der Linden, directeur van importbedrijf Marlog uit Roosendaal, tegen De Telegraaf. Van der Linden, die jaarlijks duizenden oldtimers importeert vanuit de hele wereld, had er in december nog zo naar geïnformeerd bij de douane. Of de aanstaande btw-verhoging op podiumkunsten, kunst- en verzamelvoorwerpen en antiquiteiten ook gold voor klassieke auto’s. Als dit soort auto’s van buiten de Europese Unie komt, was tot 2011 het lagere btw-tarief van toepassing. Mits ze aan een aantal voorwaarden voldeden. Zo moest de auto minstens dertig jaar oud zijn, uit productie zijn genomen en niet te veel zijn gemoderniseerd. 

"Lange tijd kreeg ik te horen dat er niets zou wijzigen in het btw-tarief", zegt Van der Linden. "Maar vlak voor Kerst ontving ik het bericht dat er vanaf 1 januari wel degelijk wat zou veranderen. Het tarief zou worden verhoogd. Zonder enige overgangsregeling, zoals dat wel het geval is bij de theaterkaartjes. De branche is lichtelijk in paniek geraakt." Herman Eshuis van Wheels en Wings, dat vanuit de Amerikaanse staat Florida auto’s exporteert naar Europa, heeft ook geen goed woord over voor deze wat hij noemt ‘sneaky wetswijziging’. "De eerste klant heeft zich al gemeld. Zijn Porsche 911 uit 1975 is in december vanuit Amerika op transport gezet naar Nederland. Maar de auto is pas na 1 januari aangekomen. Hij betaalt nu 3133 euro aan btw in plaats van de 923 euro waar hij eerst van uitging."

Autobedrijf SCL Rotterdam,  wereldwijde vervoerder van oldtimers, voert sinds 6 januari op internet een handtekeningenactie tegen de btw-verhoging. "Wij strijden ervoor dat de oorspronkelijke regeling weer van kracht wordt", zegt SCL-directeur Andreas Schorel tegen De Telegraaf. "Inmiddels hebben we 1145 reacties gekregen. Het is de bedoeling de petitie aan te bieden bij het ministerie en de politiek."
Schorel wijst op de gevolgen van de btw-verhoging. "Juist vanwege het lagere tarief kozen veel handelaren Rotterdam als invoerhaven in Europa. Nu het voordeel wegvalt, bestaat de kans dat een deel van de import zich verplaatst naar bijvoorbeeld Antwerpen en Bremen. Jammer, want Nederland staat bekend als een echt oldtimerland." Het ministerie van Financiën bevestigt dat het btw-tarief op klassieke auto’s is verhoogd.

 

Reacties

En zo worden we weer belazerd en besodemieterd door dit kabinet. Accijnverhoging, BTW ga zo maar door schande !!!

Geplaatst door: advan op

Niets nieuws van deze aan belastinggeld verslaafde overheid die continue laat zien dat deze onbetrouwbaar is. Je kunt boeken schrijven over ineens veranderde regelingen (BPM, houderschapsbelasting etc etc) die op onbeschofte wijze er snel doorheen worden gedrukt.Zelfs bij de belastingdienst kunnen ze het niet eens meer volgen. “Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker” Laat je niets wijsmaken. Deze overheid maakt meer kapot dan ons lief is

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Een links of rechts kabinet, maakt niets uit. Het gaat maar om 1 ding, je portemonnee. Verder interesseren de dames en heren in Den Haag nergens in. Enige uitzondering is de verkiezingstijd. Dan is er een schijninteresse.

Geplaatst door: Jos op

Het is evident dat de oorspronkelijke regeling zeer gunstig was. Wanneer iemand besluit om een oldtimer te importeren gebeurd dit o.a. op basis van de vigerende regeling. Wat is de betrouwbaarheid van onze overheid waard als men na de koop de regels veranderd en toepasbaar verklaard op eerder gedane zaken?

Geplaatst door: Jan Bot op
Btw-verhoging op kunst treft ook oldtimers - Automobielmanagement.nl

Btw-verhoging op kunst treft ook oldtimers

Er is grote onrust ontstaan bij handelaren en particulieren die klassieke auto’s importeren van buiten de Europese Unie. De btw die zij moeten betalen, is sinds 1 januari gestegen van zes naar negentien procent.

De sector voelt zich overvallen en is een handtekeningenactie begonnen om de verhoging terug te draaien. "Dit verdient geen schoonheidsprijs", zegt Marc van der Linden, directeur van importbedrijf Marlog uit Roosendaal, tegen De Telegraaf. Van der Linden, die jaarlijks duizenden oldtimers importeert vanuit de hele wereld, had er in december nog zo naar geïnformeerd bij de douane. Of de aanstaande btw-verhoging op podiumkunsten, kunst- en verzamelvoorwerpen en antiquiteiten ook gold voor klassieke auto’s. Als dit soort auto’s van buiten de Europese Unie komt, was tot 2011 het lagere btw-tarief van toepassing. Mits ze aan een aantal voorwaarden voldeden. Zo moest de auto minstens dertig jaar oud zijn, uit productie zijn genomen en niet te veel zijn gemoderniseerd. 

"Lange tijd kreeg ik te horen dat er niets zou wijzigen in het btw-tarief", zegt Van der Linden. "Maar vlak voor Kerst ontving ik het bericht dat er vanaf 1 januari wel degelijk wat zou veranderen. Het tarief zou worden verhoogd. Zonder enige overgangsregeling, zoals dat wel het geval is bij de theaterkaartjes. De branche is lichtelijk in paniek geraakt." Herman Eshuis van Wheels en Wings, dat vanuit de Amerikaanse staat Florida auto’s exporteert naar Europa, heeft ook geen goed woord over voor deze wat hij noemt ‘sneaky wetswijziging’. "De eerste klant heeft zich al gemeld. Zijn Porsche 911 uit 1975 is in december vanuit Amerika op transport gezet naar Nederland. Maar de auto is pas na 1 januari aangekomen. Hij betaalt nu 3133 euro aan btw in plaats van de 923 euro waar hij eerst van uitging."

Autobedrijf SCL Rotterdam,  wereldwijde vervoerder van oldtimers, voert sinds 6 januari op internet een handtekeningenactie tegen de btw-verhoging. "Wij strijden ervoor dat de oorspronkelijke regeling weer van kracht wordt", zegt SCL-directeur Andreas Schorel tegen De Telegraaf. "Inmiddels hebben we 1145 reacties gekregen. Het is de bedoeling de petitie aan te bieden bij het ministerie en de politiek."
Schorel wijst op de gevolgen van de btw-verhoging. "Juist vanwege het lagere tarief kozen veel handelaren Rotterdam als invoerhaven in Europa. Nu het voordeel wegvalt, bestaat de kans dat een deel van de import zich verplaatst naar bijvoorbeeld Antwerpen en Bremen. Jammer, want Nederland staat bekend als een echt oldtimerland." Het ministerie van Financiën bevestigt dat het btw-tarief op klassieke auto’s is verhoogd.

 

Reacties

En zo worden we weer belazerd en besodemieterd door dit kabinet. Accijnverhoging, BTW ga zo maar door schande !!!

Geplaatst door: advan op

Niets nieuws van deze aan belastinggeld verslaafde overheid die continue laat zien dat deze onbetrouwbaar is. Je kunt boeken schrijven over ineens veranderde regelingen (BPM, houderschapsbelasting etc etc) die op onbeschofte wijze er snel doorheen worden gedrukt.Zelfs bij de belastingdienst kunnen ze het niet eens meer volgen. “Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker” Laat je niets wijsmaken. Deze overheid maakt meer kapot dan ons lief is

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Een links of rechts kabinet, maakt niets uit. Het gaat maar om 1 ding, je portemonnee. Verder interesseren de dames en heren in Den Haag nergens in. Enige uitzondering is de verkiezingstijd. Dan is er een schijninteresse.

Geplaatst door: Jos op

Het is evident dat de oorspronkelijke regeling zeer gunstig was. Wanneer iemand besluit om een oldtimer te importeren gebeurd dit o.a. op basis van de vigerende regeling. Wat is de betrouwbaarheid van onze overheid waard als men na de koop de regels veranderd en toepasbaar verklaard op eerder gedane zaken?

Geplaatst door: Jan Bot op