De sector voelt zich overvallen en is een handtekeningenactie begonnen om de verhoging terug te draaien. "Dit verdient geen schoonheidsprijs", zegt Marc van der Linden, directeur van importbedrijf Marlog uit Roosendaal, tegen De Telegraaf. Van der Linden, die jaarlijks duizenden oldtimers importeert vanuit de hele wereld, had er in december nog zo naar geïnformeerd bij de douane. Of de aanstaande btw-verhoging op podiumkunsten, kunst- en verzamelvoorwerpen en antiquiteiten ook gold voor klassieke auto’s. Als dit soort auto’s van buiten de Europese Unie komt, was tot 2011 het lagere btw-tarief van toepassing. Mits ze aan een aantal voorwaarden voldeden. Zo moest de auto minstens dertig jaar oud zijn, uit productie zijn genomen en niet te veel zijn gemoderniseerd. 

"Lange tijd kreeg ik te horen dat er niets zou wijzigen in het btw-tarief", zegt Van der Linden. "Maar vlak voor Kerst ontving ik het bericht dat er vanaf 1 januari wel degelijk wat zou veranderen. Het tarief zou worden verhoogd. Zonder enige overgangsregeling, zoals dat wel het geval is bij de theaterkaartjes. De branche is lichtelijk in paniek geraakt." Herman Eshuis van Wheels en Wings, dat vanuit de Amerikaanse staat Florida auto’s exporteert naar Europa, heeft ook geen goed woord over voor deze wat hij noemt ‘sneaky wetswijziging’. "De eerste klant heeft zich al gemeld. Zijn Porsche 911 uit 1975 is in december vanuit Amerika op transport gezet naar Nederland. Maar de auto is pas na 1 januari aangekomen. Hij betaalt nu 3133 euro aan btw in plaats van de 923 euro waar hij eerst van uitging."

Autobedrijf SCL Rotterdam,  wereldwijde vervoerder van oldtimers, voert sinds 6 januari op internet een handtekeningenactie tegen de btw-verhoging. "Wij strijden ervoor dat de oorspronkelijke regeling weer van kracht wordt", zegt SCL-directeur Andreas Schorel tegen De Telegraaf. "Inmiddels hebben we 1145 reacties gekregen. Het is de bedoeling de petitie aan te bieden bij het ministerie en de politiek."
Schorel wijst op de gevolgen van de btw-verhoging. "Juist vanwege het lagere tarief kozen veel handelaren Rotterdam als invoerhaven in Europa. Nu het voordeel wegvalt, bestaat de kans dat een deel van de import zich verplaatst naar bijvoorbeeld Antwerpen en Bremen. Jammer, want Nederland staat bekend als een echt oldtimerland." Het ministerie van Financiën bevestigt dat het btw-tarief op klassieke auto’s is verhoogd.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding