Twintig van de 25 gemeenten gaven nul op het rekest toen onderzoekers informatie opvroegen over een laadpaal voor een elektrische auto. “Nu ook in ons land de eerste honderden elektrische auto’s verkocht zijn en er dit jaar meer nieuwe modellen geïntroduceerd gaan worden, zal ook de laadpaal voor deze auto’s een plek in het straatbeeld moeten krijgen”, zo melden de onderzoekers. De belronde naar gemeenten met de vraag over de laadpaal wordt omschreven als “hilarisch”. Toen men bijvoorbeeld met de gemeente Groningen belde (“Goedendag, waar kan ik een laadpaal bestellen?”), was het antwoord: “Wat bedoelt u eigenlijk?” De beller: “Een laadpaal, waar je stroom mee kunt laden”. Groningen: “Ah, ik ken dat helemaal niet”. 
Ook de gemeente Utrecht, waar onlangs elektrische taxi’s in gebruik zijn genomen en binnenkort 20 laadpunten zouden komen, bakt ze bruin. Als de telefonist van de gemeente zegt nog “nooit gehoord” te hebben van een laadpaal, wordt de onderzoeker doorverbonden met de afdeling parkeerbeheer van Utrecht. Daar antwoordt een functionaris: “Een laadpaal? Is dat een persoon?”. De onderzoekers stellen dat de gemeenten hadden moeten doorverwijzen naar de Stichting e-laad of hun website. “Die stichting helpt gemeenten bij het plaatsen van laadpalen”. Een woordvoerder van de stichting meldt dat ze met 305 van de 418 gemeenten contact heeft gehad over laadpalen. De woordvoerder stelt dat het aanvankelijke plan om in 2012 10.000 gratis laadpalen in Nederland te plaatsen “niet realistisch” meer is. “Het aantal elektrische auto’s is op dit moment veel lager dan we in 2009 dachten. Vanuit de auto-industrie zijn er niet voldoende auto’s beschikbaar”.