Dat blijkt uit een uitgelekte brief van Kris Peeters, de Vlaamse minister-president, aan de Ford directie. Volgens Groen! ging de regering met sommige voorstellen haar boekje te buiten. Eind november 2010 besliste de autobouwer 700 miljoen in de Limburgse vestiging te pompen, onder meer voor de productie van de nieuwe Mondeo. Bij ondertekening van het ‘toekomstcontract’ kondigde Peeters aan dat Vlaanderen ruim 70 miljoen euro zou investeren. Het zou voornamelijk om opleidingssteun gaan, maar details werden niet bekendgemaakt. 
De brief van Peeters aan de Ford directie toont dat de regering bereid was tot stevige tegemoetkomingen en engagementen. Extra banenverliezen in de automobielsector was geen optie. Peeters wijst Ford op allerhande steun bij investeringen en verwijst zelfs naar regelgeving die nog moet worden gemaakt. "De Vlaamse Regering is bereid milieu-investeringen in aanmerking te laten komen in het kader van de ecologiesteun en zal werk maken van een reglementering voor strategische milieu-investeringen", zo valt te lezen. Voorts zou de afschaffing van de onroerende voorheffing, "voor Ford Genk een belangrijk concurrentieel nadeel", eraan zitten te komen. Peeters verzekert de Ford directie daarnaast van "maximale steun" als bijvoorbeeld opleidingssteun verdedigd moet worden bij "alle betrokken Belgische en Europese instanties". 
Ford Genk kwam op dat moment in aanmerking voor een steunbedrag van 76 miljoen. "Het is een goede zaak dat de Vlaamse regering zware inspanningen doet om de werkgelegenheid in Vlaanderen te garanderen", zegt Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum (Groen!). "Maar ik heb zware bedenkingen. De budgetten voor Onderzoek en Ontwikkeling (O&O) en voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) staan in de Vlaamse begroting onder zware druk. Toch neemt Peeters hier al een voorafname op overheidssteun uit die potten". 
Voor IWT is sprake van 10 miljoen en ook voor de ontwikkeling van elektrische en hybride modellen wordt financiële steun in het vooruitzicht gesteld. De meeste problemen heeft Groen! met het voorstel van Peeters om het rioleringsnet van Ford Genk over te dragen aan Aquafin. Een beslissing waarmee Ford 8 miljoen euro kan uitsparen, zo schrijft Peeters in zijn brief. "Maar", zegt Sanctorum, "als Aquafin daar zelf 8 miljoen euro in moet stoppen, betekent dat uiteraard 8 miljoen minder voor investeringen in waterzuivering". Een ander opmerkelijk voorstel is om de Vlaamse regelgeving aan te passen aan een nieuwe Europese uitzonderingsmaatregel rond "damprecuperatie bij autoassemblage", zodat "een investering van 1,4 miljoen euro voor Ford vermeden kan worden".

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding