Het zijn vooral de oliemaatschappijen die aandringen op terugdraaiing van de invoering. Het probleem is namelijk dat vrijwel niemand E10, een mix van gewone superbenzine en 10 procent bio-ethanol, koopt. Met name de pomphouders worden getroffen, want zij moeten brandstof op voorraad houden die niemand koopt. Bovendien zijn zij volgens het Duitse regeringsbeleid strafbaar als zij niet 6,25 procent van hun afzet uit bio-ethanol halen.

BMW gooide afgelopen weekend extra olie op het vuur door te stellen dat vrijwel alle motoren extra slijten door E10. Duitsland is het tweede EU-land na Frankrijk dat E10 invoert. De Europese richtlijn is dat in 2020 van alle verkochte benzine er 10 procent uit biologische grondstoffen afkomstig moet zijn. Ook Nederland zal aan deze regel moeten voldoen. Doel is de reductie van de CO2-uitstoot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding