De politie wil samenwerken met de hele autobranche, maar is allereerst om de tafel gegaan met Pon en dealers van de Volkswagen-groep, omdat uit regionale cijfers blijkt dat in bijna 42 procent van de autoinbraken en 36 procent van de autodiefstallen sprake is van een VW, Audi, Seat of Skoda. Reden: het zijn populaire merken. En de onderdelen zoals inbouwapparatuur zijn voor diverse modellen uitwisselbaar en er is dus een grote afzetmarkt voor. De politie gaat hierna met Opel praten, ook een gewild merk bij dieven.

VW-dealers gaan hun klanten nadrukkelijker voorlichten over beveiligingsmaatregelen. Importeur Pon ontwikkelt een afdekkap, waardoor een navigatiesysteem minder gemakkelijk verwijderd kan worden. Bovendien heeft de importeur een loknavigatiesysteem aangeboden, die de politie in de regio wil gaan inzetten. De fabrikant heeft een internationaal systeem ontwikkeld waardoor een gestolen auto, als hij bij een dealer wordt aangeboden, vanuit de fabriek elektronisch geblokkeerd wordt. In Duitsland wordt dit al gebruikt. Op landelijk niveau wordt gekeken naar de invoering in Nederland.

"Het aantal autoinbraken en -diefstallen in de regio loopt de spuigaten uit", zegt hoofdinspecteur Hans Vermorken, die verantwoordelijk is voor de aanpak van autocriminaliteit. "We hebben hier te maken met gespecialiseerde criminelen, groepen uit Midden- en Oost-Europa, die met uiterst geavanceerde middelen auto’s weten open te breken en dan vooral uit zijn op navigatiesystemen, airbags en gereedschap. Of de hele auto meenemen." Hij spreekt van mobiel banditisme. "De criminelen strijken neer in een dorp of wijk, doen aan voorverkenning en kiezen gericht de auto’s. Met valse sleutels kunnen ze binnen een paar seconden een auto openen", vertelt Vermorken. De politie raadt een SCM-gecertificeerd alarmsysteem met geluidssignalen aan: dat houdt veel criminelen tegen.