Bolier doet daarin zijn beklag over de lange reistijden in het openbaar vervoer. Hij geeft toe daarom zelf met de auto naar zijn werk te gaan. "Weet je hoe lang ik er anders over doe? Vijftig minuten!" Volgens de directeur kan het GVB veel goedkoper en efficiënter werken. Maar daartoe moeten er wel haltes en lijnen worden geschrapt.
De Amsterdamse PvdA-fractie is verbaasd over die uitspraak en heeft vragen ingediend bij het college over de kwestie, meldt de lokale Amsterdamse omroep AT5. "Als je lijnen schrapt,  raak je aan de afspraken die met het GVB zijn gemaakt vanuit de Stadsregio", zegt de PvdA.Volgens Bergervoet is het aan de politiek om te bepalen wat de waarde van het openbaar vervoer voor de stad is.
De Amsterdamse GVB zegt miljoenen over de balk te gooien met lege bussen en trams. “Wij hebben buslijnen waar maar tien mensen per dag in zitten”, aldus directeur Bolier. “Zo’n lijn moest er dan komen van de gemeente, terwijl wij allang wisten dat het niet zou lopen. Ik heb zelfs een lijn moeten beginnen die 4 miljoen euro per jaar kost, maar waar bijna niemand in zit.”
Volgens Bolier kan het GVB tot een derde goedkoper uit zijn als zij alle slechte lijnen zouden mogen sluiten. Met die besparing zou hij al bijna, zonder dat de reiziger er veel van merkt, het deel halen dat het kabinet wil bezuinigen op het ov.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding