De BOA wil daarom meer sanctiemogelijkheden voor de RDW en een betere handhaving van de mededingingsregels door de Europese Commissie. Van de Europese eis dat fabrikantenwebsites met technische informatie toegankelijk en gemakkelijk doorzoekbaar moeten zijn voor bijvoorbeeld merkonafhankelijke autobedrijven, is volgens de onderzoekers tot nu toe weinig terechtgekomen. Veel informatie is onvindbaar en het uploaden van sofware-updates vanaf de fabrikantenwebsites naar een auto in de werkplaats van een onafhankelijk autobedrijf blijkt praktisch onuitvoerbaar. Bertho Eckhardt, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: "Als eerste brancheorganisatie in Europa hebben wij onderzoek gedaan naar de naleving van de nieuwe Europese Euro 5-regels inzake het beschikbaar stellen van technische informatie, het openstellen van de fabriekswebsites en de mogelijkheid om software-updates te uploaden in een auto. De uitslag viel ons bepaald niet mee. Het staat vast dat autofabrikanten hun websites met technische informatie sterk moeten verbeteren. Een aantal fabrikanten heeft het meeste aardig op orde, bij veel fabrikanten ontbreken echter essentiële zaken en er is een kleine groep fabrikanten die er ronduit een potje van maakt, met name BMW/Mini, Nissan en Volvo. Die moeten rap aan de slag, anders verdienen ze wat ons betreft een stevige sanctie."Volgens Eckhardt is er ook werk aan de winkel voor de RDW: "De RDW zou een loket moeten openen waar we  problemen kunnen melden. De RDW zou moeten kunnen ingrijpen wanneer  misstanden worden vastgesteld. Wanneer de RDW zélf de Europese typegoedkeuring voor een bepaald Euro 5 model heeft afgegeven, kan zij ook zelf sancties uitdelen wanneer de technische informatie voor dat model niet of niet voldoende beschikbaar is. Als de typegoedkeuring is afgegeven in een ander Europees land, moet de RDW de misstanden aan de kaak stellen bij de collega-organisatie die daar de typegoedkeuring verstrekt. Overigens zou het goed zijn als de mogelijkheden van de RDW op dit gebied worden verruimd: nu kan de RDW alleen maar de typegoedkeuring intrekken – of niet verstrekken – en dat is natuurlijk wel een paardenmiddel. Ik pleit voor een rol als bijvoorbeeld de NMa of de Opta, zodat de RDW ook boetes kan opleggen. We gaan dit aankaarten bij het miniserie van Infrastructuur & Milieu."
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven gaat naast de Nederlandse overheid en de RDW ook de Europese Commissie aanspreken. Eckhardt: "Die heeft een taak als het gaat om het bewaken van de eerlijke concurrentieverhoudingen. Als fabrikanten zich niet aan de regels houden omtrent technische informatie, kan dat mededingingsbeperkend zijn. En dat is een extra reden om deze autofabrikanten aan te spreken en zondig een sanctie op te leggen."
"We gaan ons onderzoek vertalen en ter beschikking stellen aan de Cecra, de Europese koepel van branche-organisaties. Die kan er mee aan de slag in Brussel. En ook de Europese Commissie krijgt uiteraard een exemplaar van ons onderzoek. We zetten dus in op meerdere fronten. Het volledig beschikbaar komen van die Euro 5-informatie is immers van groot belang voor het onafhankelijke kanaal. Maar ook voor de consument.  Het vergroot zijn keuzevrijheid. Die regels zijn er niet voor niets."