De belangenbehartiger voor de autobranche stelt dat als de dieselprijs daardoor omhooggaat, dit op Europees niveau zal gebeuren. Daardoor hebben alle lidstaten met eenzelfde stijging te maken. Duitsland vreest dat de maatregel tot hogere dieselprijzen leidt en verklaarde zich bij voorbaat tegen. Ook het Verenigd Koninkrijk is tegen.
Verladersorganisatie EVO vindt de door de EU voorgestelde verandering in het belasten van energie niet onredelijk. Als het wordt ingevoerd, moet een schokeffect wel worden vermeden, aldus de organisatie. ‘Bijvoorbeeld door hogere tarieven geleidelijk in te voeren.’ Om vrachtvervoer te ontzien zou in de beginfase een lager tarief voor diesel voor het professionele gebruik kunnen gelden.
Volgens de Stichting Natuur en Milieu zullen de gevolgen van het Europese voorstel in Nederland beperkt zijn. Het gaat om minimumtarieven en Nederland zit daar al ruim boven, aldus een woordvoerder. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding