De overkoepelende auto-organisatie ziet de noodzaak hiertoe in de steeds verder toenemende restricties die wereldwijd worden ingevoerd en die het hebben en onderhouden van klassieke auto’s, en het ermee rijden, alsmaar lastiger en duurder maakt. Om te voorkomen dat het in de toekomst verboden wordt om met een klassieker de weg op te gaan, voert de FIVA overleg met partijen als UNESCO. Het doel is een regelgeving vast te laten leggen waarin auto’s, net als gebouwen, tot cultureel erfgoed kunnen worden benoemd, zodat hun voortbestaan veilig gesteld kan worden. De in 1966 opgerichte Federation Internationale des Vehicules Anciens (FIVA) heeft de Belgische hoofdstad Brussel als basis en vertegenwoordigt 75 automobielorganisaties in meer dan zestig landen, met een totaal ledenaantal van 1,5 miljoen klassiekereigenaren. Als de FIVA in zijn opzet slaagt, komt er een regelgeving voor klassiekers die wereldwijd geldig is en die het behoud en gebruik van klassieke auto’s ook in de toekomst mogelijk maakt. Op http://www.fiva.org/ kunnen de ontwikkelingen worden gevolgd.

[bron: Autovisie]