Het subisdiepotje was al even leeg – zoals AM in maart berichtte . Maar er komt definitief geen vervolg. VVD-wethouder Eric Wiebes zegt dat tegen het Parool. Geen subsidies van vijfduizend euro meer voor particulieren die een elektrische auto kopen, ook niet in de vorm van goedkopere parkeervergunningen. Hij wil een eind maken aan de ‘symboolpolitiek’ van zijn voorganger Marijke Vos van GroenLinks. Op 25 maart 2009 kopte Het Parool nog: ‘Elektrische auto moet het helemaal worden’  ( Het subsidiëren van elektrische auto’s blijkt een van de duurste en minst effectieve maatregelen. "Het heeft geen meetbaar effect op de luchtkwaliteit, hoe sympathiek het ook klinkt. Het toont meer gevoel voor show dan kennis van het effect", zegt Wiebes in het Parool.

Ook ziet hij geen voordelen in het elektrificeren van het wagenpark van de gemeente. "Hoe veel kilometers maakt een veegwagentje nou helemaal?" Wiebes zegt dat het mogelijk is om met tweederde van het oorspronkelijke budget anderhalf keer zoveel te bereiken. In het vervolg zal er alleen maar subsidie bestaan voor veelrijders, zoals taxi’s en zakelijk verkeer. "Iemand die zijn ev maar een paar keer per week gebruikt, draagt natuurlijk niet zo veel bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit."

 

Veel steden kijken naar Amsterdam als het gaat om de uitrol van elektrische mobiliteit. De stad was altijd een voortrekker op dat gebied. Aanvankelijk zou Amsterdam tot 2015 zo’n 117 miljoen euro besteden aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Door tegenvallers in de gemeente is dat gereduceerd tot 76 miljoen euro. Inmiddels zijn in Amsterdam 230 oplaadpunten. Onlangs is van start gegaan met het Car2Go-project, een autodeelprogramma waarbij elektrische Smarts worden gebruikt. Nissan zorgde ervoor dat de eerste honderd Leafs naar de Amsterdamse markt konden gaan, allemaal naar zakelijke klanten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding