De voorstellen voor de autobelastingen worden dit najaar vastgelegd in wetgeving van het Belastingplan 2012. Van de 54 modellen die nu zijn vrijgesteld van BPM, blijven er per 1 juli 2012 nog maar 24 over. Voor 9 modellen vervalt dus de vrijstelling per 1 juli 2013. 

Van de auto’s die nu BPM-vrij zijn, blijven per 1 juli 2015 alleen de elektrische auto’s en de Opel Ampera/Chevrolet Volt (elektrisch met range-extender) nog over. De overheid gaat er vanuit dat het aanbod aan nieuwe auto’s elk jaar gemiddeld 3,4 procent minder CO2 zal uitstoten. Ook dan zal het aantal belastingvrije uitvoeringen de komende jaren echter flink dalen. De overheid verwacht dat in 2015 het aandeel BPM-vrije auto’s in de nieuwverkopen is teruggebracht tot 10 à 12 procent.

Vanaf 1 juli 2012 zullen overigens de ‘belastingvrijgestelde’ dieselauto’s wel een BPM-brandstoftoeslag betalen per gram, vanaf 70 gr/km CO2. Dat betekent bijvoorbeeld voor het VAG-trio een bedrag van 19 x 40 = € 760 in 2012. Dat bedrag verdubbelt tussen 2012 en 2015.

 

 De complete lijst van BPM-vrije auto’s