Brussel onderzoekt staatssteun aan BMW en Volkswagen

Zo’n 130 miljoen euro aan investeringssteun aan de Duitse fabrikanten Volkswagen en BMW wordt door Brussel onderzocht. Men wil weten of de steun wel aan de Europese regels voldoet.

Functionarissen van ‘Mededinging’ van de Europese Commissie gaan plannen van de Duitse regering bekijken. Die wil namelijk 46 miljoen euro toekennen als regionale hulp aan een project van 368 miljoen euro van BMW in Leipzig. Het gaat om de productie van twee elektrische auto’s van BMW, de i3 (megacity vehicle) en de hybride sportauto i8.

Het is voor het eerst dat Brussel regionale investeringshulp voor elektrische auto’s onderzoekt. De functionarissen onderkennen het grote belang van het project vanuit het standpunt van energiebesparing en milieubescherming, maar het gaat erom te onderzoeken of de steun wel binnen de regels voor grote investeringsprojecten valt. Ook is het bijvoorbeeld van belang of elektrische auto’s kunnen worden gekwalificeerd als nieuwe producten, en of de markt Europees is of globaal.

Functionarissen van de EU gaan ook onderzoeken of de regionale steun van 84 miljoen euro aan een investering van 700 miljoen door Volkswagen wel volgens de regels is. Dit project gaat over de wijziging van de productiemethode van kleine en middelgrote auto’s. Brussel heeft twijfels over de manier waarop Duitsland de markt wil definiëren en zal wellicht kijken naar het effect op de concurrentiepositie van Volkswagen. De regels van de EU zijn erop gericht dat subsidies van nationale overheden geen verstoring geven in de concurrentieposities en van de vrije handel binnen de 27 lidstaten. Maar er kunnen veel uitzonderingen gemaakt waardoor steun wel is toegestaan, bijvoorbeeld voor regio’s die als ‘benadeeld’ worden ingeschaald.         

 

Brussel onderzoekt staatssteun aan BMW en Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Brussel onderzoekt staatssteun aan BMW en Volkswagen

Zo’n 130 miljoen euro aan investeringssteun aan de Duitse fabrikanten Volkswagen en BMW wordt door Brussel onderzocht. Men wil weten of de steun wel aan de Europese regels voldoet.

Functionarissen van ‘Mededinging’ van de Europese Commissie gaan plannen van de Duitse regering bekijken. Die wil namelijk 46 miljoen euro toekennen als regionale hulp aan een project van 368 miljoen euro van BMW in Leipzig. Het gaat om de productie van twee elektrische auto’s van BMW, de i3 (megacity vehicle) en de hybride sportauto i8.

Het is voor het eerst dat Brussel regionale investeringshulp voor elektrische auto’s onderzoekt. De functionarissen onderkennen het grote belang van het project vanuit het standpunt van energiebesparing en milieubescherming, maar het gaat erom te onderzoeken of de steun wel binnen de regels voor grote investeringsprojecten valt. Ook is het bijvoorbeeld van belang of elektrische auto’s kunnen worden gekwalificeerd als nieuwe producten, en of de markt Europees is of globaal.

Functionarissen van de EU gaan ook onderzoeken of de regionale steun van 84 miljoen euro aan een investering van 700 miljoen door Volkswagen wel volgens de regels is. Dit project gaat over de wijziging van de productiemethode van kleine en middelgrote auto’s. Brussel heeft twijfels over de manier waarop Duitsland de markt wil definiëren en zal wellicht kijken naar het effect op de concurrentiepositie van Volkswagen. De regels van de EU zijn erop gericht dat subsidies van nationale overheden geen verstoring geven in de concurrentieposities en van de vrije handel binnen de 27 lidstaten. Maar er kunnen veel uitzonderingen gemaakt waardoor steun wel is toegestaan, bijvoorbeeld voor regio’s die als ‘benadeeld’ worden ingeschaald.