"Het zou wel eens een mislukt project kunnen zijn", aldus Wen Jiabao. Hoewel de productie van auto’s met alternatieve aandrijving in China sterk profiteert van het huidige vijfjarenplan voor economische ontwikkeling, zijn doel en richting volgens de premier nog niet vastgesteld. Wen zei dat de regering nog niet heeft besloten of bij de ontwikkeling van hybrides of ev’s moet worden geholpen, en evenmin of de ontwikkeling van lood-zuur, of lithium-ion accu’s moet worden ondersteund met subsidies. Al deze technologieën zijn ontwikkeld door Chinese bedrijven die nu vechten om overheidssteun.

Wat betreft  technologie voor hybride en elektrische auto’s, aldus Wen, is China ver achter bij de westerse landen en is het land afhankelijk van import voor machines en componenten. Li Zhongdong, voorzitter van de Huang Yu-groep, de grootste leverancier van China van materialen voor li-ion accu’s, zei eerder dat er meer dan driehonderd lithium-ion accufabrikanten in China zijn en dat daar in het komende paar jaar nog eens tweehonderd bij zullen komen. Maar hij verwacht ook dat slechts twintig stuks daarvan in de komende tien jaar zullen overleven. Ondanks programma’s voor overheidssubsidie in vijf steden, zijn elektrische auto’s niet geaccepteerd bij Chinese klanten. Er zijn in het afgelopen jaar tienduizend auto’s verkocht en slechts ongeveer honderd gekocht door particulieren.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding