Europese Commissie klaagt Duitsland aan voor VW-wet

De Europese Commissie gaat voor de tweede keer een aanklacht indienen tegen Duitsland in zake de zogenoemde Volkswagen-wet, een kwestie die inmiddels tien jaar loopt. De aanklacht is gericht tegen schending van het EU-verdrag. Als sanctie wil Brussel dat Duitsland tot een boete van 46,5 miljoen euro wordt veroordeeld.

De Volkswagen-wet zorgt ervoor dat de deelstraat Niedersachsen (aandeelhouder) en de ondernemersraad van Volkswagen bijzondere invloed hebben. Volgens de EC betekent de wet dat Niedersachsen wordt bevoordeeld en dat zou andere investeerders afschrikken – en daarmee is het een vergrijp tegen het vrije verkeer van kapitaal. De EC wil van Duitsland dat de passage in de wet wordt afgeschaft die de deelstaat Niedersachsen met een aandeel van twintig procent een minderheidsbelang mét vetorecht geeft (sperrminorität). Normaal gesproken is dat pas zo bij 25 procent. Na het eerste oordeel van het Europese Hof in 2007 heeft de Duitse regering twee van de drie probleempunten toen geschrapt maar de ‘sperrminorität’ bleef gehandhaafd. "Duitsland heeft de uitspraak van het Hof niet volledig uitgevoerd", aldus de Europese Commissie. Het vetorecht zou eraan hebben bijgedragen dat Volkswagen niet door Porsche is overgenomen – dus verhindert het investeringen en maakt het vijandige overnames onmogelijk.

Het Europese Hof moet nu oordelen over de vraag of de aangepaste VW-wet rechtmatig is. Het zou kunnen dat de rechters meer aanpassingen willen en dat zij een boete opleggen. Die zou ook nog wel veel hoger kunnen uitvallen dan de geëiste 46,5 miljoen. Een eventuele boete moet overigens door Duitsland worden betaald, niet door Volkswagen. Ondertussen vrezen politiek en vakbonden in Duitsland voor hun beschermingsmuur en hun medezeggenschap. Er is vanuit Duitsland al eerder zware kritiek geuit op de aanklacht van de EC. Men vindt bijvoorbeeld dat het bedrijf Volkswagen bij het schrappen van het vetorecht wordt overgeleverd aan speculanten. En het streven van de EC naar vrij verkeer van kapitaal wordt in dit geval betiteld als ‘een zuiver ideologisch gemotiveerde veldtocht’ door SPD-chef Gabriel . (bron: dpa)     

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europese Commissie klaagt Duitsland aan voor VW-wet - Automobielmanagement.nl

Europese Commissie klaagt Duitsland aan voor VW-wet

De Europese Commissie gaat voor de tweede keer een aanklacht indienen tegen Duitsland in zake de zogenoemde Volkswagen-wet, een kwestie die inmiddels tien jaar loopt. De aanklacht is gericht tegen schending van het EU-verdrag. Als sanctie wil Brussel dat Duitsland tot een boete van 46,5 miljoen euro wordt veroordeeld.

De Volkswagen-wet zorgt ervoor dat de deelstraat Niedersachsen (aandeelhouder) en de ondernemersraad van Volkswagen bijzondere invloed hebben. Volgens de EC betekent de wet dat Niedersachsen wordt bevoordeeld en dat zou andere investeerders afschrikken – en daarmee is het een vergrijp tegen het vrije verkeer van kapitaal. De EC wil van Duitsland dat de passage in de wet wordt afgeschaft die de deelstaat Niedersachsen met een aandeel van twintig procent een minderheidsbelang mét vetorecht geeft (sperrminorität). Normaal gesproken is dat pas zo bij 25 procent. Na het eerste oordeel van het Europese Hof in 2007 heeft de Duitse regering twee van de drie probleempunten toen geschrapt maar de ‘sperrminorität’ bleef gehandhaafd. "Duitsland heeft de uitspraak van het Hof niet volledig uitgevoerd", aldus de Europese Commissie. Het vetorecht zou eraan hebben bijgedragen dat Volkswagen niet door Porsche is overgenomen – dus verhindert het investeringen en maakt het vijandige overnames onmogelijk.

Het Europese Hof moet nu oordelen over de vraag of de aangepaste VW-wet rechtmatig is. Het zou kunnen dat de rechters meer aanpassingen willen en dat zij een boete opleggen. Die zou ook nog wel veel hoger kunnen uitvallen dan de geëiste 46,5 miljoen. Een eventuele boete moet overigens door Duitsland worden betaald, niet door Volkswagen. Ondertussen vrezen politiek en vakbonden in Duitsland voor hun beschermingsmuur en hun medezeggenschap. Er is vanuit Duitsland al eerder zware kritiek geuit op de aanklacht van de EC. Men vindt bijvoorbeeld dat het bedrijf Volkswagen bij het schrappen van het vetorecht wordt overgeleverd aan speculanten. En het streven van de EC naar vrij verkeer van kapitaal wordt in dit geval betiteld als ‘een zuiver ideologisch gemotiveerde veldtocht’ door SPD-chef Gabriel . (bron: dpa)     

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding