Interesse Turkije voor delen failliet Saab

De strijd om de bedrijfsonderdelen van het failliet verklaarde Saab is begonnen. Een van de geïnteresseerden is de Turkse overheid.

De Turkse wens om een eigen auto-industrie op te zetten kan een stuk dichterbij komen door delen uit de technische inboedel van Saab op te kopen. Met name het zogenaamde Phoenix platform, waar volgens Saab-ceo Victor Muller 650 miljoen euro research in zit, heeft de interesse van de Turkse overheid. De ambassade in Stockholm heeft hierover contact gehad met het Zweedse Ministerie van Industrie en met Saab zelf.

De Turkse overheid wil dat twintig procent van de auto’s die worden verkocht in Turkije van eigen bodem komt. Op jaarbasis moeten zo’n half miljoen auto’s gebouwd worden om de investering eruit te halen. De productie van een eventueel model gebaseerd op het Phoenix platform zal gewoon in Turkijke plaatsvinden. In de naam ‘Saab’ is weinig tot geen interesse. Er zal eerder een oud Turks automerk worden afgestoft, zoals Otosan of Tofas. Beide merken stammen uit de jaren zestig en bouwden destijds in licentie bestaande Europese auto’s, zoals de Fiat 124.

Overigens doet ook het Chinese merk Youngman een gooi naar sommige resten van Saab. Youngman ziet eerder geïnvesteerde miljoenen euro’s in rook opgaan en poogt nog te redden wat er te redden valt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En India dan. Zijn alle mogelijkheden al bekeken Brazillie de overige BRIC landen. Wat doen de Zweden en de zgn managers om Saab te redden.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
Interesse Turkije voor delen failliet Saab - Automobielmanagement.nl

Interesse Turkije voor delen failliet Saab

De strijd om de bedrijfsonderdelen van het failliet verklaarde Saab is begonnen. Een van de geïnteresseerden is de Turkse overheid.

De Turkse wens om een eigen auto-industrie op te zetten kan een stuk dichterbij komen door delen uit de technische inboedel van Saab op te kopen. Met name het zogenaamde Phoenix platform, waar volgens Saab-ceo Victor Muller 650 miljoen euro research in zit, heeft de interesse van de Turkse overheid. De ambassade in Stockholm heeft hierover contact gehad met het Zweedse Ministerie van Industrie en met Saab zelf.

De Turkse overheid wil dat twintig procent van de auto’s die worden verkocht in Turkije van eigen bodem komt. Op jaarbasis moeten zo’n half miljoen auto’s gebouwd worden om de investering eruit te halen. De productie van een eventueel model gebaseerd op het Phoenix platform zal gewoon in Turkijke plaatsvinden. In de naam ‘Saab’ is weinig tot geen interesse. Er zal eerder een oud Turks automerk worden afgestoft, zoals Otosan of Tofas. Beide merken stammen uit de jaren zestig en bouwden destijds in licentie bestaande Europese auto’s, zoals de Fiat 124.

Overigens doet ook het Chinese merk Youngman een gooi naar sommige resten van Saab. Youngman ziet eerder geïnvesteerde miljoenen euro’s in rook opgaan en poogt nog te redden wat er te redden valt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En India dan. Zijn alle mogelijkheden al bekeken Brazillie de overige BRIC landen. Wat doen de Zweden en de zgn managers om Saab te redden.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op