De hoogte van de heffing is overal en altijd hetzelfde. Gelijktijdig wordt de wegenbelasting en de belasting op de aanschaf van een auto verlaagd.

Dit voorstel doet het Wetenschapppelijk Instituut (WI) van het CDA in een studie naar mobiliteit en infrastructuur. De studie wordt vandaag aangeboden aan CDA-staatssecretaris Joop Atsma van Milieu.

Het WI spreekt in zijn voorstel van een vlakke kilometerbeprijzing. Een tarief voor elke gereden kilometer, ongeacht waar en wanneer, heeft als voordeel dat de uitvoeringskosten relatief laag zijn en de privacy van de automobilist niet in het geding is. Het CDA-instituut wil een keer per jaar de stand op de kilometerteller laten uitlezen.

Volgens het WI daalt het autogebruik door de vlakke heffing met 5 tot 10%. Het aantal files neemt daardoor met 35 tot 40% af, aldus de studie. Dat is minder dan bij een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met plaats en tijd van de verreden kilometers. Maar de uitvoeringskosten van zo’n heffing zijn acht maal zo hoog, stelt het instituut. Bovendien zijn er kastjes in de auto nodig die tot privacybezwaren leiden.

In de vorige kabinetsperiode haalde een regeringsvoorstel voor een gedifferentieerde kilometerheffing niet de eindstreep. Het huidige kabinet heeft gezegd geen kilometerheffing te zullen invoeren. Het beziet of verhoging van de accijnzen een mogelijkheid is om de kosten van de auto te verschuiven van bezit naar gebruik. Het WI meent dat dit laatste geen begaanbare weg is, omdat Duitsland en België niet van plan zijn de accijnzen te verhogen. Het idee om autogebruik te beprijzen staat ook in de toekomstvisie van het CDA die vorige week is gepresenteerd. Het stond bovendien in het verkiezingsprogramma van 2010. Coalitiegenoot VVD en gedoogpartner PVV zijn echter tegen een kilometerheffing.