APK-frequentie niet aangepast

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu past de APK-frequentie voorlopig niet aan. Zij neemt het advies over die branchepartijen RDW, RAI, EVO, ANWB en Bovag haar hadden gegeven.

Dat meldt De Zaak. De branchepartijen hebben de effecten onderzocht van de in 2008 doorgevoerde frequentie-verlaging van de APK voor benzine- en elektrische auto’s ouder dan 1 januari 2005.

Uit het onderzoek kwam bij vier- en zesjarige benzineauto’s een ‘relatief geringe’ stijging van het aantal gebreken naar voren. Dit betrof vooral onderdelen die bij de APK meestal mankementen laten zien, zoals verlichting, banden en remmen. Als redenen voor de stijging worden genoemd de verlaagde APK-frequentie, maar ook de verbeterde melddiscipline en minder grijpbare factoren als de economische crisis. Het aantal gekeurde klassiekers was te gering om een effect van de verminderde APK-frequentie te kunnen vaststellen.

Schultz van Haegen wijst er wel op dat de Europese Commissie halverwege 2012 met een voorstel voor een APK-richtlijn komt. Daarin staat ‘naar verluidt’ een nieuwe Europese minimumfrequentie. De minister zegt zich te zullen inzetten ‘om te zorgen dat de verwachte nieuwe richtlijn geen onnodige extra lasten voor burgers en het bedrijfsleven met zich meebrengt’. (bron: De Zaak)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

APK-frequentie niet aangepast - Automobielmanagement.nl

APK-frequentie niet aangepast

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu past de APK-frequentie voorlopig niet aan. Zij neemt het advies over die branchepartijen RDW, RAI, EVO, ANWB en Bovag haar hadden gegeven.

Dat meldt De Zaak. De branchepartijen hebben de effecten onderzocht van de in 2008 doorgevoerde frequentie-verlaging van de APK voor benzine- en elektrische auto’s ouder dan 1 januari 2005.

Uit het onderzoek kwam bij vier- en zesjarige benzineauto’s een ‘relatief geringe’ stijging van het aantal gebreken naar voren. Dit betrof vooral onderdelen die bij de APK meestal mankementen laten zien, zoals verlichting, banden en remmen. Als redenen voor de stijging worden genoemd de verlaagde APK-frequentie, maar ook de verbeterde melddiscipline en minder grijpbare factoren als de economische crisis. Het aantal gekeurde klassiekers was te gering om een effect van de verminderde APK-frequentie te kunnen vaststellen.

Schultz van Haegen wijst er wel op dat de Europese Commissie halverwege 2012 met een voorstel voor een APK-richtlijn komt. Daarin staat ‘naar verluidt’ een nieuwe Europese minimumfrequentie. De minister zegt zich te zullen inzetten ‘om te zorgen dat de verwachte nieuwe richtlijn geen onnodige extra lasten voor burgers en het bedrijfsleven met zich meebrengt’. (bron: De Zaak)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding