Boetes CO2-wetgeving bedreigen luxe segment

De Europese CO2-wetgeving zal de autofabrikant van luxe auto’s zoals Bentley in theorie kunnen beboeten met twintigduizend euro per auto. Voor een Bugatti zou het op het dubbele kunnen uitkomen.

Dat blijkt uit een studie van European Environment Agency (EEA), zo meldt Financial Times. Een Rolls-Royce zou op een boete van 12,5 duizend euro uitkomen, een Maserati op achttienduizend en een Lamborghini op zeventienduizend. Het is onduidelijk of de boetes ook daadwerkelijk zullen worden geheven en het is twijfelachtig of kopers van dergelijke auto’s zich laten beïnvloeden door zo’n bedrag als de boete naar hen zou worden doorgeschoven in de prijs. Maar de studie toont aan hoe de autoindustrie (niet) reageert op dit omstreden onderdeel van de milieupolitiek. Het vooruitzicht van de boetes bestaat al sinds 2007 toen Brussel zei dat er een grens zou komen aan de cumulatieve uitstoot van de autogroepen. De EEA zou het eerste officiële orgaan zijn dat heeft berekend hoe dicht de autofabrikanten hun targets, die vanaf dit jaar worden ingevoerd, zijn genaderd. Momenteel is het gemiddelde 140 gram per kilometer, dat moet in 2015 tot 130 gram zijn gedaald.

De meeste grote autofabrikanten zijn goed op weg voor hun 2012-doelen en sommige, zoals Peugeot Citroën en Toyota, zitten al tegen de 2015-doelen aan. Maar tenzij de grote meerderheid van autofabrikanten de uitstoot drastisch verder reduceert, kan de sector een boete krijgen van in totaal zo’n tien miljard euro, volgens het Europese milieuagentschap. "Dit is natuurlijk een hoop geld voor een industire", zegt Sigris de Vries van de European Automobile Manufacturers Association (EAMA). Anderen vinden dat niet en benadrukken dat de autoinustrie heel erg heeft gelobbyd voor relatief lage targets. Bovendien kunnen fabrikanten die minder dan tienduizend auto’s per jaar produceren om een lagere target vragen of hun uitstoot in een pool doen met grotere bedrijven om boetes te voorkomen. Bentley bijvoorbeeld heeft bevestigd dat het zijn uitstoot op de grote hoop van Volkswagen Groep zal vegen (Volkswagen is ook de eigenaar van Lamborghini en Bugatti). Maar de EEA zegt dat deze vorm van pooling toch niet genoeg  zal zijn om boetes te voorkomen.

Boetes CO2-wetgeving bedreigen luxe segment - Automobielmanagement.nl

Boetes CO2-wetgeving bedreigen luxe segment

De Europese CO2-wetgeving zal de autofabrikant van luxe auto’s zoals Bentley in theorie kunnen beboeten met twintigduizend euro per auto. Voor een Bugatti zou het op het dubbele kunnen uitkomen.

Dat blijkt uit een studie van European Environment Agency (EEA), zo meldt Financial Times. Een Rolls-Royce zou op een boete van 12,5 duizend euro uitkomen, een Maserati op achttienduizend en een Lamborghini op zeventienduizend. Het is onduidelijk of de boetes ook daadwerkelijk zullen worden geheven en het is twijfelachtig of kopers van dergelijke auto’s zich laten beïnvloeden door zo’n bedrag als de boete naar hen zou worden doorgeschoven in de prijs. Maar de studie toont aan hoe de autoindustrie (niet) reageert op dit omstreden onderdeel van de milieupolitiek. Het vooruitzicht van de boetes bestaat al sinds 2007 toen Brussel zei dat er een grens zou komen aan de cumulatieve uitstoot van de autogroepen. De EEA zou het eerste officiële orgaan zijn dat heeft berekend hoe dicht de autofabrikanten hun targets, die vanaf dit jaar worden ingevoerd, zijn genaderd. Momenteel is het gemiddelde 140 gram per kilometer, dat moet in 2015 tot 130 gram zijn gedaald.

De meeste grote autofabrikanten zijn goed op weg voor hun 2012-doelen en sommige, zoals Peugeot Citroën en Toyota, zitten al tegen de 2015-doelen aan. Maar tenzij de grote meerderheid van autofabrikanten de uitstoot drastisch verder reduceert, kan de sector een boete krijgen van in totaal zo’n tien miljard euro, volgens het Europese milieuagentschap. "Dit is natuurlijk een hoop geld voor een industire", zegt Sigris de Vries van de European Automobile Manufacturers Association (EAMA). Anderen vinden dat niet en benadrukken dat de autoinustrie heel erg heeft gelobbyd voor relatief lage targets. Bovendien kunnen fabrikanten die minder dan tienduizend auto’s per jaar produceren om een lagere target vragen of hun uitstoot in een pool doen met grotere bedrijven om boetes te voorkomen. Bentley bijvoorbeeld heeft bevestigd dat het zijn uitstoot op de grote hoop van Volkswagen Groep zal vegen (Volkswagen is ook de eigenaar van Lamborghini en Bugatti). Maar de EEA zegt dat deze vorm van pooling toch niet genoeg  zal zijn om boetes te voorkomen.