Voor Michel Martens, directeur van Febiac, zijn de redenen voor de dalende verkoop niet ver te zoeken: "de aanhoudende onduidelijkheid over de vernieuwde belasting op auto’s van de zaak doet bedrijven wachten met kopen. Ook de aangekondigde nieuwe Vlaamse inschrijvingstaks voor nieuwe voertuigen vanaf 1 maart en de heersende economische crisis doen geïnteresseerden besluiten eerst nog eens een nachtje te slapen over de aanschaf van een nieuwe auto".

Martens omschrijft de reacties op de nieuwe, hogere belasting op de auto van de zaak als "emotioneel". "Zeker vergeleken met Luxemburg en Nederland was de vroegere belasting uit verhouding. Daar lag ze al hoger". Febiac vindt wel dat de competitiviteit van de Belgische economie meer onder druk is komen te staan. "Want tot voor kort was een leasewagen voor veel bedrijven een instrument om de lonen te temperen". In de showroom is de veranderde marktsituatie goed voelbaar. "Van de ML hebben we in januari geen enkel exemplaar verkocht", zo laat een Mercedes-Benz dealer weten.

Bron: Autointernationaal.nl/HBvL.be