Wandelgangenakkoord raakt autorijder flink

Het wandelgangenakkoord, het in twee dagen voor ‘Brussel’ in elkaar gepuzzelde plan voor 2013, zal de autorijder hard in de portemonnee treffen. Drie geplande maatregelen springen daarbij het meest in het oog.

De belastingvrije kilometervergoeding van negentien cent zou moeten verdwijnen. Of liever gezegd: een vergoeding wordt volgend jaar gewoon als inkomen belast. Gek genoeg is deze maatgeregel bedacht om de lage overdrachtsbelasting op huizen mogelijk te maken.  Bovag-woordvoerder Paul de Waal: "In het huidige klimaat is het een onwenselijke maatregel omdat hij de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoeding te geven. De huizen- en arbeidsmarkt zitten momenteel allebei op slot en dus is verkleining van de woonwerkafstand voor de meeste werknemers op korte termijn geen optie."

Een minstens zo zware klap is er voor rijders met een auto van de zaak die niet privé rijden want het idee is namelijk om bijtellingsvrij rijden helemaal te schrappen. De Waal: "Dat kan natuurlijk niet. Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé met een leaseauto te rijden om bijtelling te voorkomen. Je zult maar een auto van de zaak krijgen waar je zelf niet op zat te wachten! Niet privé rijden en wel bijtelling betalen is onrechtvaardig en fiscaal-juridisch waarschijnlijk niet houdbaar." Zowel RAI als Bovag hopen dat de eerste ruwe plannen een opmaat zijn voor een rechtvaardiger oplossing: de invoering van het staffelen van de bijtelling. Zoals dat in de bestelautowereld inmiddels al werkelijkheid is geworden. Kort door de bocht: je gaat dan naar rato bijtelling betalen op basis van het aantal jaarlijkse privé kilometers met de auto van de zaak.

Ook de verhoging van de btw naar 21 procent is voor de autorijder een gevoelige tik. Het zal merkbaar zijn in veel autokosten en in de autoprijzen – tenzij de importeur het verschil slikt – en bijvoorbeeld ook in de brandstofprijzen. Het precieze effect is niet helemaal twee procent prijsverhoging, omdat het afhangt van de vraag waar de btw precies over wordt geheven. Bij de koop van een nieuwe auto heb je het dan over extra omzetbelasting over de nettoprijs van de auto. Bij brandstof over de benzineprijs plus de accijns. De exacte invulling van alle plannen worden pas tijdens Prinsjesdag in september gepresenteerd. Saillant detail: rond die tijd zijn ook de verkiezingen. De bal ligt nu bij het ministerie van Financiën en minister De Jager.

 

Reacties

en om nog maar te zwijgen over het enorme bedrag dat de overheid meer ontvangt aan accijnzen op autobrandstof door de uittermate sterk gestegen prijzen aan de pomp! Maar daarover wordt door (iedereen) gezwegen!

Geplaatst door: Th.J. Prijs op

We gaan er weer goed op vooruit, werken loont, ik ga er in ieder geval 450,– op achter uit. thanks!

Geplaatst door: Ron op

Het is nu oficieel Nederland is een bananerepubliek geworden. en nu naar een derde wereld land maar dit zal voor de volgende verkiezingen zijn.
Maar het beste is als we het scenario van belgie volgen maar dan voor een paar jaar.

Geplaatst door: johan op

Noodzakelijke maatregelen!Er moet geld op de plank komen en de autorijders willen nooit betalen,maar wel rijden..LAPPEN!P.s als je er 450 euro op achteruit gaat heb je een lekker salaris.. dus LAPPEN!

Geplaatst door: Bart op

Het is toch schande dat je mensen heb die nog steeds in de aow zitten terwijl een nieuw geval in de WIA moet kunnen alle bestaande gevallen WAO niet gewoon in de WIA ? meschien is daar wel wat te halen

Geplaatst door: Hans op

Deze maatregel raakt kant noch wal. Net als de opmerking van Bart. Autorijders willen best lappen en lappen al genoeg. Het lappen bestaat uit aanschaf auto, wegen belasting en verzekering en brandstof en onderhoud. Afhankelijk van je beurs kan het om een klein of grote auto gaan. Met bijbehorende kosten. Dat meneer JK de jager niet in staat is regels te handhaven rondom leaserijders dat is op zich al kwalijk. Nu hij dit op zijn onkunde heen probeert te werken door deze regel is schandaglig.

Geplaatst door: malle pietje op
Wandelgangenakkoord raakt autorijder flink - Automobielmanagement.nl

Wandelgangenakkoord raakt autorijder flink

Het wandelgangenakkoord, het in twee dagen voor ‘Brussel’ in elkaar gepuzzelde plan voor 2013, zal de autorijder hard in de portemonnee treffen. Drie geplande maatregelen springen daarbij het meest in het oog.

De belastingvrije kilometervergoeding van negentien cent zou moeten verdwijnen. Of liever gezegd: een vergoeding wordt volgend jaar gewoon als inkomen belast. Gek genoeg is deze maatgeregel bedacht om de lage overdrachtsbelasting op huizen mogelijk te maken.  Bovag-woordvoerder Paul de Waal: "In het huidige klimaat is het een onwenselijke maatregel omdat hij de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoeding te geven. De huizen- en arbeidsmarkt zitten momenteel allebei op slot en dus is verkleining van de woonwerkafstand voor de meeste werknemers op korte termijn geen optie."

Een minstens zo zware klap is er voor rijders met een auto van de zaak die niet privé rijden want het idee is namelijk om bijtellingsvrij rijden helemaal te schrappen. De Waal: "Dat kan natuurlijk niet. Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé met een leaseauto te rijden om bijtelling te voorkomen. Je zult maar een auto van de zaak krijgen waar je zelf niet op zat te wachten! Niet privé rijden en wel bijtelling betalen is onrechtvaardig en fiscaal-juridisch waarschijnlijk niet houdbaar." Zowel RAI als Bovag hopen dat de eerste ruwe plannen een opmaat zijn voor een rechtvaardiger oplossing: de invoering van het staffelen van de bijtelling. Zoals dat in de bestelautowereld inmiddels al werkelijkheid is geworden. Kort door de bocht: je gaat dan naar rato bijtelling betalen op basis van het aantal jaarlijkse privé kilometers met de auto van de zaak.

Ook de verhoging van de btw naar 21 procent is voor de autorijder een gevoelige tik. Het zal merkbaar zijn in veel autokosten en in de autoprijzen – tenzij de importeur het verschil slikt – en bijvoorbeeld ook in de brandstofprijzen. Het precieze effect is niet helemaal twee procent prijsverhoging, omdat het afhangt van de vraag waar de btw precies over wordt geheven. Bij de koop van een nieuwe auto heb je het dan over extra omzetbelasting over de nettoprijs van de auto. Bij brandstof over de benzineprijs plus de accijns. De exacte invulling van alle plannen worden pas tijdens Prinsjesdag in september gepresenteerd. Saillant detail: rond die tijd zijn ook de verkiezingen. De bal ligt nu bij het ministerie van Financiën en minister De Jager.

 

Reacties

en om nog maar te zwijgen over het enorme bedrag dat de overheid meer ontvangt aan accijnzen op autobrandstof door de uittermate sterk gestegen prijzen aan de pomp! Maar daarover wordt door (iedereen) gezwegen!

Geplaatst door: Th.J. Prijs op

We gaan er weer goed op vooruit, werken loont, ik ga er in ieder geval 450,– op achter uit. thanks!

Geplaatst door: Ron op

Het is nu oficieel Nederland is een bananerepubliek geworden. en nu naar een derde wereld land maar dit zal voor de volgende verkiezingen zijn.
Maar het beste is als we het scenario van belgie volgen maar dan voor een paar jaar.

Geplaatst door: johan op

Noodzakelijke maatregelen!Er moet geld op de plank komen en de autorijders willen nooit betalen,maar wel rijden..LAPPEN!P.s als je er 450 euro op achteruit gaat heb je een lekker salaris.. dus LAPPEN!

Geplaatst door: Bart op

Het is toch schande dat je mensen heb die nog steeds in de aow zitten terwijl een nieuw geval in de WIA moet kunnen alle bestaande gevallen WAO niet gewoon in de WIA ? meschien is daar wel wat te halen

Geplaatst door: Hans op

Deze maatregel raakt kant noch wal. Net als de opmerking van Bart. Autorijders willen best lappen en lappen al genoeg. Het lappen bestaat uit aanschaf auto, wegen belasting en verzekering en brandstof en onderhoud. Afhankelijk van je beurs kan het om een klein of grote auto gaan. Met bijbehorende kosten. Dat meneer JK de jager niet in staat is regels te handhaven rondom leaserijders dat is op zich al kwalijk. Nu hij dit op zijn onkunde heen probeert te werken door deze regel is schandaglig.

Geplaatst door: malle pietje op