‘Schrappen reiskostenvergoeding leidt tot lawyers paradise’

Het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding leidt tot hoge extra uitvoeringskosten en administratieve lasten bij de overheid en bedrijven. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Fiscaal specialisten zouden de maatregel om die reden afraden. Voor zover nu bekend is, wil de Kunduz-coalitie de reiskostenvergoeding voor al het woon-werkverkeer, ook met openbaar vervoer of met een leaseauto, met ingang van 2013 belasten. Volgens fiscalist Jan Bertram Rietveld van Ernst & Young dreigt dan een zogenoemd lawyers paradise als het woon-werkverkeer weer belast gaat worden. Dat was vóór 2004 jarenlang het geval en leidde toentertijd tot een stortvloed van rechtszaken. Wel haalbaar zou het zijn om (uit milieuoogpunt) te overwegen de onbelaste reiskostenvergoeding te verlagen. Iedere cent verlaging voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten spekt de schatkist met honderd miljoen euro. Het bedrijfsleven kijkt ondertussen reikhalzend uit naar de uitgewerkte wetsvoorstellen.

De reiskostenvergoeding is een belangrijke arbeidsvoorwaarde, en het belasten ervan kan werknemers tientallen tot honderden euro’s netto per maand gaan kosten. Vooral berijders van leaseauto’s van de zaak die maximaal vijfhonderd privékilometers per jaar afleggen, en daarvoor een ritadministratie bijhouden, zouden de dupe worden. Extra pijnlijk voor deze groep autorijders is dat leasecontracten meestal een looptijd van drie tot vier jaar kennen. Tussentijds het contract opzeggen is erg duur. De vraag is in dat geval of werkgevers bereid zijn geheel of gedeeltelijk te betalen voor een afkoop, aldus FD. Over de behandeling van bestelauto’s zegt het Lenteakkoord tot dusver helemaal niets. Bestelwagens worden bij uitstek gemengd gebruikt voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten.

Reacties

Ik rijd een leaseauto die wordt gebruikt als werkpaard. Er is geen sprake van vast woon-werk verkeer. Mijn werk bestaat uit het bezoeken van bedrijven door het hele land. Er is niet zo nauw gekeken naar de aanschafprijs want de auto wordt privé niet gebruikt. Naast de leaseauto hebben we een privé-auto en een jong-timer, daar wordt ook wegenbelasting etc. voor betaald. Het kan niet zo zijn dat de overheid iedereen over één kam gaat scheren. De meeste van ons kunnen goed rekenen en het mag duidelijk zijn; als je dit van tevoren weet dan kun je daar rekening mee houden.
Wij moeten ervoor strijden dat iedereen tot het einde van zijn of haar leasecontract de huidige regeling kan aanhouden. Je kunt de mensen niet plotseling confronteren met deze enorme kostenstijging door ze maar tegen de muur te zetten. Het lijkt meer op crimineel gedrag. Sluit u a.u.b. aan bij http://www.verenigingautovandezaak.nl, hoe meer hoe beter.

Geplaatst door: Gerard op

Hierbij nog een situatie: ik heb 2 prive auto’s en 1 zakelijke auto (25%) voor uitsluitend zakelijk kilometers. Als het allemaal doorgaat gaat mijn netto inkomen € 4375,00 in zijn achteruit. Oplossing zou kunnen zijn 1 prive auto met teveel afschrijving verkopen of prive kilometers gaan maken met de zakelijke auto. Mijn werkgever geeft aan: MAXIMAAL 6000 PRIVE kilometers per jaar. Kosten per KM 0,73 !! Krankzinnig natuurlijk. Ik sluit mij aan bij de vereniging. U ook?

Geplaatst door: Marcel op
‘Schrappen reiskostenvergoeding leidt tot lawyers paradise’ - Automobielmanagement.nl

‘Schrappen reiskostenvergoeding leidt tot lawyers paradise’

Het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding leidt tot hoge extra uitvoeringskosten en administratieve lasten bij de overheid en bedrijven. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Fiscaal specialisten zouden de maatregel om die reden afraden. Voor zover nu bekend is, wil de Kunduz-coalitie de reiskostenvergoeding voor al het woon-werkverkeer, ook met openbaar vervoer of met een leaseauto, met ingang van 2013 belasten. Volgens fiscalist Jan Bertram Rietveld van Ernst & Young dreigt dan een zogenoemd lawyers paradise als het woon-werkverkeer weer belast gaat worden. Dat was vóór 2004 jarenlang het geval en leidde toentertijd tot een stortvloed van rechtszaken. Wel haalbaar zou het zijn om (uit milieuoogpunt) te overwegen de onbelaste reiskostenvergoeding te verlagen. Iedere cent verlaging voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten spekt de schatkist met honderd miljoen euro. Het bedrijfsleven kijkt ondertussen reikhalzend uit naar de uitgewerkte wetsvoorstellen.

De reiskostenvergoeding is een belangrijke arbeidsvoorwaarde, en het belasten ervan kan werknemers tientallen tot honderden euro’s netto per maand gaan kosten. Vooral berijders van leaseauto’s van de zaak die maximaal vijfhonderd privékilometers per jaar afleggen, en daarvoor een ritadministratie bijhouden, zouden de dupe worden. Extra pijnlijk voor deze groep autorijders is dat leasecontracten meestal een looptijd van drie tot vier jaar kennen. Tussentijds het contract opzeggen is erg duur. De vraag is in dat geval of werkgevers bereid zijn geheel of gedeeltelijk te betalen voor een afkoop, aldus FD. Over de behandeling van bestelauto’s zegt het Lenteakkoord tot dusver helemaal niets. Bestelwagens worden bij uitstek gemengd gebruikt voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten.

Reacties

Ik rijd een leaseauto die wordt gebruikt als werkpaard. Er is geen sprake van vast woon-werk verkeer. Mijn werk bestaat uit het bezoeken van bedrijven door het hele land. Er is niet zo nauw gekeken naar de aanschafprijs want de auto wordt privé niet gebruikt. Naast de leaseauto hebben we een privé-auto en een jong-timer, daar wordt ook wegenbelasting etc. voor betaald. Het kan niet zo zijn dat de overheid iedereen over één kam gaat scheren. De meeste van ons kunnen goed rekenen en het mag duidelijk zijn; als je dit van tevoren weet dan kun je daar rekening mee houden.
Wij moeten ervoor strijden dat iedereen tot het einde van zijn of haar leasecontract de huidige regeling kan aanhouden. Je kunt de mensen niet plotseling confronteren met deze enorme kostenstijging door ze maar tegen de muur te zetten. Het lijkt meer op crimineel gedrag. Sluit u a.u.b. aan bij http://www.verenigingautovandezaak.nl, hoe meer hoe beter.

Geplaatst door: Gerard op

Hierbij nog een situatie: ik heb 2 prive auto’s en 1 zakelijke auto (25%) voor uitsluitend zakelijk kilometers. Als het allemaal doorgaat gaat mijn netto inkomen € 4375,00 in zijn achteruit. Oplossing zou kunnen zijn 1 prive auto met teveel afschrijving verkopen of prive kilometers gaan maken met de zakelijke auto. Mijn werkgever geeft aan: MAXIMAAL 6000 PRIVE kilometers per jaar. Kosten per KM 0,73 !! Krankzinnig natuurlijk. Ik sluit mij aan bij de vereniging. U ook?

Geplaatst door: Marcel op