Dat komt mede doordat er afgelopen maand ook 47 duizend bekeuringen zijn verstuurd naar Belgische automobilisten die in Frankrijk zijn betrapt op – vaak veel – te hard rijden. Sinds 1 juni kunnen de Fransen de kentekeninformatie rechtstreeks uit de Belgische databases halen en de bon opsturen. Frankrijk heeft zo’n regeling nog niet met ons land of Duitsland maar die staan wel hoog op het verlanglijstje.

Frankrijk heeft, om het aantal verkeersdoden terug te brengen, het aantal controleposten de laatste jaren sterk opgevoerd. Het land telt inmiddels meer dan tweeduizend vaste radarposten, niet alleen voor de snelheid maar ook bij verkeerslichten. Daarnaast beschikt de politie over een kleine duizend mobiele radarinstallaties die veelvuldig worden ingezet. Een bekende ‘val’ zijn bijvoorbeeld de controles vanaf een brug over een autosnelweg. Om de pakkans te vergroten, worden de grote waarschuwingsborden voor vaste controleposten momenteel allemaal weggehaald. Dat alles heeft inderdaad geresulteerd in een forse daling van het aantal doden en gewonden op de weg maar daarnaast ook tot een verdubbeling van de opbrengsten voor de staat in vijf jaar tijd.